Kreatörer

Serietecknare och manusförfattare

Här kan du botanisera bland skämttecknare, serietecknare, manusförfattare och andra serieskapare från den tid när de var som bäst.

Carlos Amorim
Ares
Ramli Badrudin
Carl Barks
Dan Barry
Sy Barry
Brian Basset
Bruce Beattie
Jean-Loïc Belhomme (”Bélom”)
Dik Browne
Roy Crane
Bob Darroch
Phil Davis
Fred Dickenson
Valentin Druzhinin
Jerry Dumas
EsseGesse
Lee Falk
Felix
Hal Foster
Kurt Goetz
Archie Goodwin
Ward Greene
Aristides Hernandez (”Ares”)
George Herriman
Oscar Jacobsson
Ulf Jansson
Daan Jippes
Vladimir Kazanevsky
Arturo Kemchs
Frank King
Rick Kirkman
Magnus Knutsson
Juriy Kosobukin
Břetislav Kovařík
Joaquin Salvador Lavado (”Quino”)
Erik Liebermann
Lo Linkert
Reinhold Löffler
Jan Lööf
Jeff MacNelly
Wilson McCoy
Deng Coy Miel
Henning Dahl Mikkelsen (”Mik”)
Ray Moore
Dick Moores
John Cullen Murphy
Vladimir Nenashev
W. B. Park
John Prentice
Srećko Puntarić (”Felix”)
Quino
Alex Raymond
Frank Robbins
Norman Rockwell
Jan Romare
Jerry Scott
Eugen Semitjov
Jiří Slíva
Borislav Stanković (”Stabor”)
Cliff Sterrett
Mort Walker
Al Williamson
Chic Young
Lyman Young


Serieskapare

En serietecknare/skapare är en bildkonstnär som specialiserat sig på att skapa tecknade serier. Resultatet av detta arbete kan användas för underhållning, politiska kommentarer, reklam, etc.

Serietecknare kan arbeta för många olika publika format, som serietidningar, seriestrippar, seriealbum, redaktionella teckningar, grafiska romaner, skämtteckningar, etc.

Tecknade serier publiceras på många olika sätt
Tecknade serier publiceras på många olika sätt.

Tecknade serier är ofta en enda skapares verk, men arbetet med att göra dem kan också fördelas mellan ett antal specialister. Det kan finnas separata manusförfattare och tecknare, och tecknare kan specialisera sig i delar av verket såsom att teckna seriefigurer eller bakgrunder. 

Tillbaka till sidans topp

Amerikanska serieskapare

Serier på engelska

Richard F. Outcault (The Yellow Kid) skapade en söndagsserie som amerikaner har sett som seriernas ursprung, med premiär den 16 februari 1896.

Rudolf Dirks (The Katzenjammer Kids – svenska Knoll och Tott) utvecklade serieformen ytterligare 1898 när han införde pratbubblan.

R. F. Outcault’s The Yellow Kid från 20 september 1896, och The Katzenjammer Kids av Rudolf Dirks från 7 mars 1909
R. F. Outcault’s The Yellow Kid från 20 september 1896, och The Katzenjammer Kids av Rudolf Dirks från 7 mars 1909.

Bud Fisher (A. Mutt, senare Mutt and Jeff – på svenska Stor-Klas och Lill-Klas) etablerade 1907 kortare, svartvita dagsstrippar som seriegenre i dagspress.

Tillbaka till sidans topp

Syndikat

Tecknade serier fick utbredd distribution till vanliga dagstidningar av syndikat som Universal Press Syndicate, United Media eller King Features.  Söndagsserier färgläggs hos speciella företag som American Color innan de publiceras.

Syndikat sköter distributionen av tecknade serier till pressen
Syndikat sköter distributionen av tecknade serier till pressen.

George McManus (Bringing up Father – Gyllenbom på svenska) skapade 1913 med sin serie en ny seriegenre: familjeserier.

Roy Crane (Wash Tubbs, som senare ändrade namn till Wash Tubbs and Captain Easy) började med sin serie 1924 också genren äventyrsserier, och även Elzie Segar (Thimble Theatre) bidrog, efter tillkomsten av Popeye (Karl-Alfred) 1929.

Elzie Segar’s Popeye från 6 mars 1932, och ett original till Roy Crane’s Wash Tubbs and Captain Easy från 30 augusti 1934
Elzie Segar’s Popeye från 6 mars 1932, och ett original till Roy Crane’s Wash Tubbs and Captain Easy från 30 augusti 1934. ©KFS/NEA

Hal Foster (Tarzan 1931), Chester Gould (Dick Tracy 1931), Milton Caniff (Terry and the Pirates 1934) och Alex Raymond (Flash Gordon 1934 – Blixt Gordon på svenska) bidrog till att förädla genren ytterligare.

Tidiga amerikanska serietidningar

Lee Falk (Mandrake 1934 och Fantomen 1936) var som serieskapare annorlunda, genom att han var manusförfattare och inte serietecknare.

Lee Falks Mandrake från 11 juni 1934, och The Phantom från 17 februari 1936
Lee Falks Mandrake the Magician från 11 juni 1934, och The Phantom från 17 februari 1936. ©KFS

The Golden Age of Comic Books
E.C. Comics
Comics Code

Charles M Shultz (Peanuts 1950 – Snobben), Mort Walker (Beetle Bailey 1950 – Knasen), och Johnny Hart (B.C. 1958) lanserade en ny generation humorserier på 50-talet.

Tillbaka till sidans topp

60-talet

Stan Lee var manusförfattaren bakom många nya superhjälteserier på 60-talet, i samarbete med tecknare som Jack Kirby och Steve Ditko.

Stan Lee, Jack Kirby och Steve Ditko skapade en mängd superhjältar, bland dem Spider-Man, the X-Men, Iron Man, Thor, the Hulk, the Fantastic Four, Black Panther, Daredevil, med flera
Stan Lee, Jack Kirby och Steve Ditko skapade en mängd superhjältar, bland dem Spider-Man, the X-Men, Iron Man, Thor, the Hulk, the Fantastic Four, Black Panther, Daredevil, med flera. ©Marvel

Inom serietidningsbranschen i Nordamerika har tecknarstudion blivit den viktigaste metoden för serieskapande. I branschen har rollerna delats upp och hanteringen av studion har blivit förlagets ansvar, med en redaktör som övergripande ansvarig. Redaktören samlar ett antal serieskapare och övervakar arbetet till publicering.

De stora serietidningsförlagen (som Marvel eller DC) använder team av serietecknare för att producera serierna. När man vill ha en konsekvent konstnärlig stil bland olika serietecknare, kan modellark användas som referens för hur seriefigurerna ska tecknas (som Archie Comics).

Marvel och DC använder tecknarstudio som produktionsmetod
Marvel och DC Comics använder tecknarstudio som produktionsmetod.

Tillbaka till sidans topp

Olika serieskapare

Särskilt i amerikanska superhjälteserier, kan bildskapandet delas upp mellan

  • en skissare (penciller) som skapar layouten för bilderna
  • en tuschare (inker) som renritar teckningarna med bläck
  • en färgläggare (colourist)
  • en textare (letterer) som lägger till bildtexter och pratbubblor. 

Som kontrast kan en tecknad serie vara en ensam skapares verk. En serietecknare kan använda assistenter, medan skämttecknare, politiska och redaktionella tecknare tenderar att arbeta ensamma.

Det är emellertid inte ovanligt att en serietecknare använder studiometoden, särskilt när en serie blir framgångsrik. Mort Walker skapade en studio, medan Bill Watterson och Charles Schulz inte gjorde det.

Mort Walker samarbetade om Sam’s Strip med Jerry Dumas i Walkers studio i Greenwich, 1961
Mort Walker samarbetade om Sam’s Strip med Jerry Dumas i Walkers studio i Greenwich, 1961. Walkers studiosamarbete kom att omfatta en mängd tecknare om ett flertal serier och produktioner. ©Walker

Underground Comix
Grafiska romaner

Tillbaka till sidans topp

Brittiska serieskapare

Brittiska serietidningar

Frank Bellamy (Garth) var en brittisk serietecknare, som i Storbritannien är känd för sitt arbete på serietidningen Eagle. Han omarbetade serien Dan Dare, skapad av Frank Hampson, och är i Sverige känd för Garth som han ritade för Daily Mirror.

Peter O’Donnell och Jim Holdaway (Romeo BrownModesty Blaise) var manusförfattare respektive serietecknare på 60-talet för tidningar som Daily Mirror och The Evening Standard.

Peter O’Donnell, Jim Holdaway och Modesty Blaise
Peter O’Donnell, Jim Holdaway och Modesty Blaise. ©O’Donnell&Holdaway

Pat Mills (2000 ADJudge Dredd) var en flitig serieskapare från och med 70-talet, med serietidningen Action och många fler titlar.

Tillbaka till sidans topp

Britter i Amerika

På 80-talet blomstrade åter brittiska serier, en period som kallats ”the British Invasion” i seriernas historia. Benämningen syftar på den grupp brittiska författare som ökade i amerikanska serietidningar i slutet av 80-talet. Dessa serieskapare förde med sig sina egna teman, aktuella i brittiska medier. Det kom att bana väg för mogna och ”mörkare och kantigare” serietidningar. 

Perioden inkluderade serieskapare som Alan Moore (V for VendettaFrom HellWatchmenSwamp Thing), Neil Gaiman (The Sandman), Grant Morrison (Batman, 2000 AD), och Warren Ellis (Wanted, Kick-Ass).

Alan Moore skrev manus till The Saga of Swamp Thing #20, från januari 1984, Watchmen #1 från september 1986 och V for Vendetta #1 från september, 1988
Alan Moore skrev manus till The Saga of Swamp Thing från #20 (januari 1984), Watchmen från #1 (september 1986) och V for Vendetta från #1 (september, 1988). ©DC Comics 

Serietidningen John Constantine: Hellblazer, där historien till stor del utspelar sig i Storbritannien med magikern John Constantine i huvudrollen, banade vägen för brittiska författare som Jamie Delano och Peter Milligan.

Tillbaka till sidans topp

Fransk-belgiska serieskapare

Fransk-Belgiska tecknade serier

Schweiziska Rodolphe Töpffer är känd för sina illustrerade böcker (littérature en estampes). I Europa skulle serietraditionen kunna anses börja med honom, redan från 1827.

Bandes dessinées (”tecknade serier” på franska), även kallade fransk-belgiska serier, är serier som vanligtvis ursprungligen är skapade på franska för läsare i Frankrike och Belgien. Dessa länder har en lång tradition av tecknade serier som är separat från engelskspråkiga serier. 

Tillbaka till sidans topp

Tintin

Georges Remi, signaturen Hergé (Tintin), publicerade det första äventyret med Tintin i Le Petit Vingtième från januari 1929 till maj 1930.

Hergé och Tintin, med Milou
Hergé och Tintin, med Milou. ©Studios Hergé.

Le Journal de Mickey

Bland de mest populära fransk-belgiska serier som uppnått internationell berömmelse, utöver Hergé, är serieskapare som Maurice De Bevere, signaturen Morris (Lucky Luke 1946), André Franquin (Gaston 1957), Pierre Culliford, signaturen Peyo (Les Schtroumpfs 1958 – Smurfarna), och René Goscinny & Albert Uderzo (Asterix 1959), alla skapare av humoristiska serier.  

Framgångsrika serieskapare av realistiskt tecknade serier inkluderar Jean-Michel Charlier & Jean Giraud, alias ”Moebius” (Blueberry 1963), Jean van Hamme & Grzegorz Rosiński (Thorgal 1977), William Vance (XIII 1984, tillsammans med van Hamme), och Hermann Huppen.

Serietidningar för vuxna
Pilote
Hara-Kiri och Charlie Hebdo
L’Écho des savanes och Métal hurlant

Tillbaka till sidans topp

Holländska serieskapare

Holländaren Marten Toonder (Oliver B. Bommel en Tom Poes 1941 – på svenska Tom Puss), byggde upp en tecknarstudio, Toonder Studios, som nådde stor framgång med serier, animerade filmer och reklam.

Marten Toonder, Oliver B. Bumble och Tom Puss
Marten Toonder, Oliver B. Bumble och Tom Puss. ©Toonder

Italienska serieskapare

Italienska västernserier

Skapartrion EsseGesse (Kinowa 1950, Kapten Miki 1951 och Il grande Blek 1954 – Davy Crockett på svenska), och paret Giovanni (”Gian”) Luigi Bonelli och Aurelio (”Galep”) Galleppini (Tex Willer 1948) skapade italienska västernserier som var populära i Sverige och i flera andra europeiska länder.

Tillbaka till sidans topp

Svenska serieskapare

Tecknade serier på svenska
Svenska serietidningar

Tidiga serietecknare i svenska skämttidningar som Söndags-Nisse, var Oscar Andersson (signaturen OA), och Oscar Jacobsson som hade stor framgång med Adamson.

Två gånger Oscar, Andersson och Jacobsson
Två gånger Oscar, Andersson och Jacobsson.

I veckotidningar som Allt för Alla skapade Rudolf Petersson (91:an) och Elov Persson (Kronblom) traditionella svenska skämtserier på 30-talet.

Musse Pigg-tidningen var den första svenska serietidningen.

Eugen Semitjov (Allan Kämpe 1942) och Bo Vilson, signaturen Bovil (Tusen och en natt 1944), skapade äventyrsserier på svenska på 40-talet, och Rolf Gohs (Mystiska 2:an 1969) följde upp.

Tillbaka till sidans topp

Barnserier

Rune Andréasson ritade barnserier och lanserade sin första serie, Brum, redan 1944 – publicerad i Allers Familj-Journal. På 50-talet ritade han Teddy i Tuff och Tuss, och i den egna serietidningen i checkhäftesformat. Men det var som skapare av Bamse 1966, som han rönte framgång och även blev publicerad i andra länder.

Rune Andréasson ritade världens starkaste björn, Teddy, innan han ritade Bamse, världens starkaste björn
Rune Andréasson ritade världens starkaste björn, Teddy, innan han ritade Bamse, världens starkaste björn. Bifigurerna förblev dock i stort sett desamma. ©Rune A.

Under 50-talet tillkom nya skämtserier tecknade av Torsten Bjarre (Lilla Fridolf 1956) och Gösta Gummesson (Åsa-Nisse 1955).

Svenska Mad som tillkom på 60-talet innehöll, förutom material från amerikanska MAD, även svenska serier, bland andra av Bengt Olof Wennerberg (signaturen Bowen) och Torvald Sundbaum.

Tecknade serier för vuxna

Tillbaka till sidans topp

Seriealbum

Svenska seriealbum

Jan Lööf nådde stor framgång med Felix som tillkom 1967, en barnserie som anslöt sig till den fransk-belgiska seriestilen. Lööf tecknade också andra serier, som Bellman, och en mängd barnböcker.

Jan Lööfs serier finns numera även i samlingsvolymer
Jan Lööfs serier finns numera även i samlingsvolymer. ©Kartago

Serieskaparna Magnus Knutsson och Ulf Jansson gav ut ett flertal komiska äventyrsserier, bl.a. Ratte och Sveryda, från 70-talet och framåt.

Cecilia Torudd tecknade serier sedan 70-talet och nådde stor framgång på 90-talet med Ensamma mamman som många svenska dagstidningar publicerade. En annan kvinnlig serieskapare i slutet av 1900-talet var Inger Edelfeldt med Hondjuret.

Joakim Pirinen (Socker-Conny) och Ulf Lundkvist (Assar) var på sitt sätt nyskapande med sina serier från 80-talet.

Joakim Pirinen (Socker-Conny) och Ulf Lundkvist
Joakim Pirinen (Socker-Conny) och Ulf Lundkvist. ©Upphovsmännen

Tillbaka till sidans topp

Serieskapande

Serietecknare skissar vanligtvis en teckning i blyerts innan de renritar teckningen med tusch (india ink), antingen med en tuschpenna eller en mårdhårspensel.  Tecknare kan också använda sig av ett ljusbord för att skapa den slutliga bilden med bläck. 

Vissa konstnärer, som till exempel Brian Bolland (tecknare av Judge Dredd) använder datorgrafik, där serierna finns fysiskt först när serierna är publicerade. 

Brian Bolland gjorde omslag till the Invisbles från 1997
Brian Bolland använde datorgrafik för omslag till the Invisibles från 1997.

Tillbaka till sidans topp

Ett urval källor:
Nisse Larsson: Svenska serietecknare. Alfabeta. 1992. Libris 7662759. ISBN 91-7712-331-X
Svenska serieskapare
Bandes dessinées
Lambiek Comiclopedia
Wikipedia

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.