Bob Lubbers

Bob Lubbers var en amerikansk serietecknare, från Manhassett, Long Island, som arbetade både för serietidningsförlagen och seriesyndikaten för dagspress. Han var känd för serier som som Tarzan (Tarzan of the Apes), Long Sam och Agent X-9 (Secret Agent X-9), och för att vara särskilt duktig på att teckna vackra kvinnor.

Femte söndagssidan med Tarzan tecknad av Bob Lubbers, från 24 september 1950. ©ERB/UFS
Femte söndagssidan med Tarzan tecknad av Bob Lubbers, från 24 september 1950. ©ERB/UFS

Robert Bartow Lubbers (1922-2017) började sin serietecknarkarriär under den så kallade ”Golden Age of Comic Books” och tecknade för förlag som Centaur Publishing och Fiction House. Lubbers hade serietecknare som Stan Drake, John Celardo, Nick Cardy, Al Capp och Frank Doyle bland sina nära vänner, bekanta eller medarbetare.

På 50-, 60- och 70-talet arbetade han med många syndikerade dagspresserier, inklusive Tarzan (Tarzan of the Apes, 1950-54), Long Sam (1954-62), Agent X-9 (Secret Agent X-9, 1960-67), Knallhatten (Li’l Abner, 1958-77) och med sin egen skapelse, Robin Malone (1967-70).

Tillbaka till toppen av sidan


Centaur Publishing

Lubbers studerade som ung vid Art Students League i New York, och på kvällarna spelade han trombon i ett storband.

Efter examen började Lubbers frilansa för utgivare av kiosklitteratur (s.k. Pulp Magazines) och förlag i den framväxande serietidningsbranschen, tillsammans med vännen Stan Drake.

Lubbers sålde sin första tecknade serie, Reef Kinkaid, till Centaur Publishing, om en äventyrare och legosoldat. Det blev ett stående inslag i serietidningen Amazing Man Comics #12-22 (1940-41).

Omslag, och serien Reef Kinkaid, ur Amazing Man Comics #12 (1940). ©Centaur
Omslag, och serien Reef Kinkaid, ur Amazing Man Comics #12 (1940). ©Centaur

Han tecknade omslag och serier för den kortlivade serietidningen The Arrow (3 nummer, 1940-41).

Omslag till The Arrow #1-3, de två första av Lubbers (1940-41). ©Centaur
Omslag till The Arrow #1-3, de två första av Lubbers (1940-41). ©Centaur
Inledningen till en Arrow-serie av Lubbers ur The Arrow #3 (1941). ©Centaur
Inledningen till en Arrow-serie av Lubbers ur The Arrow #3 (1941). ©Centaur

Lubbers medverkade också i Stars and Stripes Comics (1941), Liberty Scouts Comics (1941), C-M-O Comics (1942) och Man of War Comics (1941) med serier som Liberty Scouts och Red Riley innan Centaur upphörde 1942.

Omslag till serietidningar (1941-42) med serier av Lubbers. ©Centaur
Omslag till serietidningar (1941-42) med serier av Lubbers. ©Centaur

Tillbaka till toppen av sidan


Fiction House

Lubbers fick sedan anställning på Fiction House 1942, där han arbetade som Art Director från 1945 till 1950. Han bidrog själv med serier till krigsserietidningar som Fight Comics (Señorita Rio, Rip Carson).

Omslag, och inledning till serien Señorita Rio, ur Fight Comics #45 (1946). ©Fiction House
Omslag, och inledning till serien Señorita Rio, ur Fight Comics #45 (1946). ©Fiction House

En annan titel Lubbers tecknade för var Wings Comics (Captain Wings and the Hell-Diver Squadron).

Omslag, och inledning till serien Captain Wings, ur Wings Comics #85 (1947). ©Fiction House
Omslag, och inledning till serien Captain Wings, ur Wings Comics #85 (1947). ©Fiction House

Och han tecknade också för Rangers Comics (U.S. Rangers, Firehair).

Inledningen till en serie med Firehair, tecknad av Lubbers, ur Ranger Comics #31 (1946). ©Fiction House
Inledningen till en serie med Firehair, tecknad av Lubbers, ur Ranger Comics #31 (1946). ©Fiction House

Den unga Lubbers blev inkallad 1943 och tjänstgjorde i US Air Force till kriget slutade 1945. Tillbaka i det civila återupptog han anställningen på Fiction House, där han blev kvar till 1950, och fortsatte de flesta av sina serier i Rangers Comics och Wings Comics.

Lubbers medverkade också i Jungle Comics (Captain Terry Thunder, Camilla) och Movie Comics.

Omslag, och serien Captain Terry Thunder ur Jungle Comics #80 (1946). ©Fiction House
Omslag, och serien Captain Terry Thunder ur Jungle Comics #80 (1946). ©Fiction House

Annat efterkrigsserier inkluderar ett par serier i Adventures into the Unknown för American Comics Group (1949-50), västernserier för Pines och flickserier för Lev Gleason (1949-50), serien Vigilante i tre nummer av Action Comics (1949) för DC Comics, och några omslag för St. John Publishing (1948-50) med vackra kvinnor.

Omslag, och serien Vigilante ur Action Comics #130 (1949). ©DC
Omslag, och serien Vigilante ur Action Comics #130 (1949). ©DC

Tillbaka till toppen av sidan


Tarzan

Från 1950 har Bob Lubbers karriär nästan uteslutande handlat om syndikerade dagspresserier.

Runt 1950 delade Lubbers studio med Stan Drake och John Celardo och han bytte då från serietidningsserier till dagspresserier. Lubbers var anställd av United Feature Syndicate, för vilka han tecknade Tarzan (Tarzan of the Apes) från juli 1950 till augusti 1954. Han efterträdde Nick Cardy på dagsstripparna och Burne Hogarth på söndagsidan.

Första veckan dagsstrippar med Tarzan tecknad av Bob Lubbers, från 31 juli till 5 augusti 1950, efter att veckan innan avslutat föregående episod av Nick Cardy. ©ERB/UFS

Lubbers medgav senare att han aldrig läst någon av Edgar Rice Burroughs originalromaner, innan han tog sig an uppgiften. Han var bara var bekant med djungelhjälten från serier av Hal Foster och filmer med Johnny Weissmuller.

Första söndagssidan tecknad av Bob Lubbers, från 27 augusti 1950. ©UFS
Första söndagssidan med Tarzan tecknad av Bob Lubbers, från 27 augusti 1950. ©ERB/UFS

Manusförfattaren Dick Van Buren och Lubbers fyllde berättelserna med mycket action, djungeldjur, färgstarka bakgrunder och exotiska tjejer.

Original till en dagsstripp från 25 juli 1952. ©ERB/UFS
Original till en dagsstripp av Bob Lubbers från 25 juli 1952. ©ERB/UFS

John Celardo tog sedan över Tarzan 1954 och Lubbers gick vidare till att arbeta för Al Capp i hans studio.

Tillbaka till toppen av sidan


Long Sam

Lubbers fick i uppdrag att teckna en ny Al Capp-serie betitlad Long Sam (1954-62). Serien skrevs ursprungligen av Capp (1954-58), men han överlämnade sedan manusarbetet till andra författare. Lubbers tog själv över manusförfattandet under de sista åren.

En tidig söndagsstripp med Long Sam från 6 juni 1954. ©United
En tidig söndagsstripp med Long Sam från 6 juni 1954. ©United Features

Titelfiguren, en naiv ung kvinna, var en ”hillbilly”, liksom Knallhatten (Li’l Abner) av Capp. Sam hade vuxit upp i en dold dal, långt borta från civilisationen, tillsammans med sin överskyddande mor, ”Maw”, som aldrig hade sett en man i sitt liv. Modern hatar män och gör allt hon kan för att skydda sin dotter från dem.

Original till en dagsstripp med Long Sam från 9 augusti 1954. ©United
Original till en dagsstripp med Long Sam från 9 augusti 1954. ©United Features

Long Sam förändrades dock så snart hon kom i kontakt med civilisationen, en värld utanför dalen, med karlar.

Original till en söndagsstripp med Long Sam från 17 oktober 1954. ©United
Original till en söndagsstripp med Long Sam från 17 oktober 1954. ©United Features

Elliot Caplin, bror till Al Capp, och Stuart Hample spökskrev serien 1958-59, varefter Lubbers både skrev och tecknade serien till 29 december 1962.

Söndagssida med Long Sam från 7 november 1954. ©United
Söndagssida med Long Sam från 7 november 1954. ©United Features
Long Sam blev publicerad i Året Runt på 60-talet med titeln Vildkatten. ©United Features
Long Sam blev publicerad i Året Runt på 60-talet med titeln Vildkatten. ©United Features

Tillbaka till toppen av sidan


Helgonet m.fl.

Bob Lubbers ersatte John Spranger och spöktecknade dagspresserien The Saint (fyra månader 1959), baserad på romanfiguren av Leslie Charteris, för New York Herald-Tribune.

En söndagsstripp från 18 oktober 1959, under en period då,serien saknade John Spranger-kreditering. ©NNHT
En söndagsstripp från 18 oktober 1959, under en period då serien saknade John Spranger-kreditering. ©NNHT

Efter att ha lämnat UFS gick Lubbers över till King Features, där han från början fick spökteckna flera serier, som Ben Bolt (Big Ben Bolt) av John Cullen Murphy, och The Heart of Juliet Jones (två veckor 1956) av Stan Drake.

Han tecknade också Rusty Riley av Frank Godwin, efter att Godwin gått bort 1959. Bob Lubbers tecknade de två senaste veckorna i Godwin-stil för att avsluta serien.

Lubbers fortsatte att arbeta med Capp på 60- och 70-talet som assistent på Li’l Abner (1958-77).

Tillbaka till toppen av sidan


Secret Agent X-9

I mars 1960 tog Lubbers över detektivserien Agent X-9 (Secret Agent X-9), när han efterträdde Mel Graff som manusförfattare och tecknare.

En veckas dagsstrippar med Secret Agent X-9 av Bob Lubbers, från 5-10 december 1960. ©KFS
En veckas dagsstrippar med Secret Agent X-9 av Bob Lubbers, från 5-10 december 1960. ©KFS

Serien var ursprungligen skapad 1934 av Dashiell Hammett och Alex Raymond. Lubbers signerade serien ”Bob Lewis” och blev efterträdd som tecknare av Al Williamson i januari 1967.

En veckas dagsstrippar med Secret Agent X-9 av Bob Lubbers, från 13-18 september 1965. ©KFS
En veckas dagsstrippar med Secret Agent X-9 av Bob Lubbers, från 13-18 september 1965. ©KFS

Lubbers version av Secret Agent X-9 har blivit publicerad på svenska i serietidningen Agent X9 både med titeln Kelly vid FBI och med titeln Secret Agent Corrigan.

Tillbaka till toppen av sidan


Robin Malone

Lubbers lanserade sedan en egen tecknad serie, Robin Malone (1967-70), för NEA, där han inte minst kunde visa att han var duktig på att teckna tjejer. Även om huvudfiguren, den vackra och kurviga Robin Malone, må ha varit en stark oberoende kvinna, skulle serien idag ses som sexistisk.

Original till en dagsstripp med Robin Malone, från 19 oktober 1967. ©NEA
Original till en dagsstripp med Robin Malone, från 19 oktober 1967. ©NEA

Robin Malone nådde dock inte ut i många tidningar. Den sista episoden handlade om att Robins make Mike, skulle återvända från de döda. Dagsstrippen den 11 mars 1970 slutade med att Mike attackerade Robin på ett tak, och en oidentifierad figur föll ner, men det framgick aldrig vem som föll. Syndikatet kan ha haft flera versioner av strippen, men Lubbers menade senare att Robin dog tillsammans med serien.

Sista dagsstrippen med Robin Malone, från 14 mars 1970. ©NEA
Sista dagsstrippen med Robin Malone, från 14 mars 1970. ©NEA

En seriehjältinnas död

Sedan 1970 har Lubbers spöktecknat Li’l Abner för Al Capp.

Tillbaka till toppen av sidan


Arbeten på äldre dar

Lubbers återvände till serietidningsvärlden 1967 med serien The Crime-a-Day Town publicerad i The Twilight Zone #19, för Western/Gold Key.

Omslag till The Twilight Sone #19 (1967) och inledande sida till en serie av Lubbers. ©Cayuga/Western
Omslag till The Twilight Sone #19 (1967) och inledande sida till en serie av Lubbers. ©Cayuga/Western

Och han tecknade serier till serietidningarna The Defenders #61 (1978) och The Human Fly #16–17 (1978-79) för Marvel Comics.

Omslag till serietidningar med serier av Lubbers (1978-79). ©Marvel
Omslag till serietidningar med serier av Lubbers (1978-79). ©Marvel

Vid den tiden arbetade Lubbers mestadels inom andra områden. Han specialiserade sig på att, på uppdrag av reklambyråer, teckna storyboards till tv-reklam.

Bob Lubbers motto verkade vara cherchez la femme. Under hela sin karriär var han känd för sina förkärlek att teckna kvinnor, något som hans teckningsstil lämpade sig väl för.

Bob Lubbers gick i pension 1989, och han dog 2017, 95 år gammal.

Tillbaka till toppen av sidan


Läs mer här

Ett urval källor:
Maurice Horn (redaktör): The world encyclopedia of comics, ISBN 0-87754-030-6, 2:a uppl. 1976
Toppraffel
Strippers Guide
Art 4 Comics
ERBzine
Lambiek Comiclopedia
Wikipedia

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.