Alex Raymond

Alexander ”Alex” Gillespie Raymond (1909-56) var serietecknaren som ritade Blixt Gordon (i original Flash Gordon). Med sin rymdserie omdefinierade han science fiction-genren, medan hans detektivserie Rip Kirby utmärktes av en samtida realism och ett internationellt gångbart utseende, och även Raymonds andra serier Secret Agent X-9 (1934) och Jungle Jim (1934) har blivit klassiker i serievärlden.

Flash Gordon av Alex Raymond från 28 maj 1939
Flash Gordon av Alex Raymond från 21 maj 1939. ©KFS

Raymond visade tidigt intresse för teckning, men hans far dog redan när Alex var 12 år och 1928 hoppade han av high school för att börja arbeta på ett företag som ägnade sig åt börshandel på Wall Street. Hans karriär hos börsmäklaren fick dock ett abrupt slut när börskraschen slog till 1929.

Raymond arbetade ett tag som hypotekssäljare och samtidigt gick han en kvällskurs på Grand Central School of Art. 

Assisterande tecknare

När han så valde att förverkliga sina konstnärliga ambitioner 1930 började han hjälpa sin före detta granne Russ Westover som var tecknare av serien Tillie the Toiler. Raymond tjänstgjorde ursprungligen som allt-i-allo, men så småningom fick han börja bidra till serien såväl med att texta som med att rita bakgrunder.

Alex Raymond assisterade på Tillie the Toiler, här en stripp från 27 februari 1930
Raymond assisterade på Tillie the Toiler av Russ Westover, här ett original till en stripp från 27 februari 1930. ©KFS

Westover introducerade Raymond för King Features Syndicate och Raymond anställdes 1931 som assisterande tecknare i deras studio. På kvällarna hjälpte han Chic Young med sin serie Blondie, och i slutet av 1931 började han arbeta för Young med Blondie på heltid fram till början av 1933, strax efter bröllopet mellan Blondie och Dagwood (Dagobert på svenska).

Alex Raymond assisterade ett par år på Blondie, här en stripp från 5 augusti 1932
Raymond assisterade ett par år på Chic Young’s Blondie, här ett original till en stripp från 5 augusti 1932. ©KFS

I slutet av 1931 började han även hjälpa Chic Youngs yngre bror Lyman Young med Tim Tyler’s Luck (Spud och Tim på svenska, även kallad Bob och Frank).

Alex Raymond ”spöktecknade” Tim Tyler’s Luck, här en söndagsstripp från 23 april 1933
Raymond ”spöktecknade” Tim Tyler’s Luck av Lyman Young, här ett original till en söndagsstripp från 23 april 1933. ©KFS

Flash Gordon

King Features Syndicate såg dock en hårdnande konkurrens bland dagspresserierna. Raymond lyckades då övertyga Joe Connolly, chef för King Features Syndicate, att han kunde skapa en rymdserie som var bättre än Buck Rogers. Det gjorde att Flash Gordon lanserades den 7 januari 1934. Alex Raymond skapade Flash Gordon i intimt samarbete med manusförfattaren Don Moore, som fungerade som en spökskrivare.

Den dramatiska första söndagssidan med Flash Gordon
Den dramatiska första söndagssidan av Alex Raymond’s Flash Gordon. ©KFS

Jungle Jim

Förutom Flash Gordon skapade Raymond och Moore serien Jungle Jim, tänkt att konkurrera med Tarzan av Rex Maxon. Jungle Jim handlade om en storviltsjägares äventyr i Sydostasien och serien publicerades varje söndag tillsammans med Flash Gordon.

Jungle Jim av Alex Raymond var en s.k. ”topper strip” på söndagssidan med Flash Gordon, här från 5 augusti 1941
Jungle Jim var en s.k. ”topper strip” på söndagssidan med Flash Gordon, här från 5 augusti 1941. ©KFS

Secret Agent X-9

Inom kort efter lanseringen av Flash Gordon (två veckor senare!) så lanserade Raymond ännu en dagspresserie, Secret Agent X9, en konkurrent till Chester Goulds Dick Tracy. KFS hade anlitat Dashiell Hammett för att skriva en manus till serien.

Agent X9 kallade sig Dexter i den första historien, här en stripp av Alex Raymond från 5 september 1934
Agent X9 kallade sig Dexter i den första historien, här ett original till en stripp från 5 september 1934. ©KFS

Av alla dessa serier blev Flash Gordon den som fick störst genomslag och söndagssidan fortsatte till 2003. Den blev också biofilm tre år efter lanseringen med Buster Crabbe och Jean Rogers i ledande roller. Serien har senare resulterat i andra filmer, TV- och radioprogram, böcker. Och även använts i reklamsyfte (”merchandising”).

Medarbetare

Med tre samtidiga dagspresserier, sex dagsstrippar varje vecka med Agent X9 och en söndagssida med både Jungle Jim och Flash Gordon, innebar det totalt sett en mycket tung arbetsbörda för Raymond. Det gjorde att Austin Briggs anlitades som assistent på Secret Agent X-9. Manusförfattaren Hammett lämnade Agent X9 efter fyra episoder och Don Moore ersatte honom och senare tog även författaren Leslie Charteris (känd för Helgonet) över.

Hur orkade Alex Raymond göra 3 serier samtidigt?

Raymond själv lämnade serien helt den 16 november 1935 för att fullt ut koncentrera sig på söndagssidan med Flash Gordon och Jungle Jim. Tecknare som därefter ritade X9 var Charles Flanders (1935-1938), Nicholas Afonsky (1938), Austin Briggs (1938-1940), Mel Graff (1940-1960), Bob Lubbers (1960-1967), Al Williamson (1967-1980) och George Evans (1980-1996).

Secret Agent X9 av Charles Flanders från 28 september 1937
Secret Agent X9 av Charles Flanders från 28 september 1937. ©KFS

Vid sidan om söndagssidan med Flash Gordon och Jungle Jim tecknade Raymond illustrationer till tidningar som Esquire och Look. Han blev också medlem i det prestigefyllda Society of Illustrators.

Andra världskriget

I februari 1944 sökte han sig som volontär till US Marines – hans bröder hade redan tidigare ryckt in i kriget. Vardagsversionen av Flash Gordon upphörde och Austin Briggs tog över söndagssidan. Jungle Jim gick först till spöktecknare (Jim Raymond, John Mayo) och sedan till Paul Norris, som tecknade serien fram till 1954.

Alex Raymond deltog i kriget sista året, men tjänstgjorde initialt som tecknare för Marine Corps Publicity Bureau i Philadelphia. Under kriget arbetade han med att rita veckoillustrationer och han designade krigsobligationer och rekryteringsaffischer. Hans mest ihågkomna verk från perioden var målningen ”Marines at Prayer”, som var på omslaget till U.S. Marine Corps’ Headquarters Bulletin december 1944.

"Marines at Prayer", december 1944
”Marines at Prayer”, december 1944.

Rip Kirby

Efter kriget återvände Raymond till det civila livet med önskan att återuppta sin karriär som tecknare. KFS hade dock avtal med Briggs att teckna Flash Gordon till 1948. Raymond erbjöds därför möjligheten att utveckla en helt ny dagspresserie.

Med kriget färskt i minnet kände Raymond behov av att skapa en serie som var något mindre fantasifull och mer verklighetsnära. Han återvände till den seriemiljö han berört med Secret Agent X-9 och skapade en dagspresserie om en privatdetektiv. Rip Kirby (vanligen Peter Falk på svenska) debuterade den 4 mars 1946. Manusförfattare var Ward Greene 1946-1956, och Fred Dickenson från maj 1956 efter Greenes död.

Ett par rutor ur dagsstrippen från 7 juni 1954
Ett par rutor ur originalet till dagsstrippen från 7 juni 1954. ©KFS

Med Rip Kirby förändrades också Raymonds sätt att rita. Han dokumenterade noga New York-miljön och dess tidstypiska bilar, och han använde levande modeller som förebilder för sina kvinnliga karaktärer. Han studerade det senaste modet för att återge kläder i serien. Dagspressformatet med dagliga strippar gav dessutom Raymond anledning att experimentera med användningen av svartvitt. Rip Kirby fick en mer fotorealistisk stil som många har kopierat sedan dess.

Förtida död

Den 6 september 1956 omkom Raymond när han kraschade Stan Drake’s sportbil efter fortkörning i dåligt väder. Drake som åkte med skadades allvarligt.

En av de sista stripparna av Alex Raymond, från 27 juli 1956
En av de sista stripparna av Raymond, från 27 juli 1956. ©KFS

För att fortsätta teckna Rip Kirby-serien hittade KFS snabbt en ersättare i John Prentice, som fortsatte i den rollen till 26 juni 1999.

Rip Kirby av John Prentice från 26 augusti 1966
Rip Kirby av John Prentice från 26 augusti 1966. ©KFS

Utmärkelser

Alex Raymond fick ett Reuben Award från National Cartoonists Society 1949 för sitt arbete med Rip Kirby, och han tjänstgjorde senare som NCS’s president åren 1950 och 1951.

Inflytande

Trots sin relativt korta karriär har Alex Raymond varaktigt influerat genren tecknade serier. Han var en av de mest inflytelserika amerikanska serietecknarna på 1900-talet. Han är uppskattad för sina realistiska och dynamiska teckningar, sina vackra och eleganta kvinnor och sin fantasifulla användning av svartvitt i serierna. Hans skickliga användning av ”feathering” (en skuggningsteknik där en mjuk serie parallella linjer bidrar till att ge kontur till ett föremål) har kommit att bli en inspiration för många andra tecknare.

Fler serieskapare

Ett urval källor: i
The Comics Journal
Comics Kingdom
Good Reads
Visual Telling of Stories
Lambiek Comiclopedia
Wikipedia

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.