Carl Barks

Carl Barks (1901-2000) var en amerikansk serietecknare som skapade Disney-serier. Kvaliteten på hans historier och teckningar gav honom smeknamn som ”The Duck Man” och ”The Good Duck Artist”.

Carl Barks, från baksidan av Carl Barks 100 år: Kalle Anka och Kapten Morgans skatt (2001). ©Edward Summer
Carl Barks, från baksidan av Carl Barks 100 år: Kalle Anka och Kapten Morgans skatt (2001). ©Edward Summer

Carl Barks var en av världens populäraste serieskapare, som berättare och tecknare av Kalle Anka (Donald Duck) och andra ankor i Ankeborg, och det är han säkert ännu, decennier efter sin död. 

Omslag och inledande sida till Donald Duck and the Mummy's Ring (september 1943) ur Four Color Comic #29. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida till Donald Duck and the Mummy’s Ring (september 1943) ur Four Color Comic #29. ©Dell/Disney

Barks tillbringade sin ungdom på gården intill Merrill, Oregon, där han studerade jordbruk och teckning. Han hade knappast någon formell konstnärliga utbildning, annat än en påbörjad, men inte fullgjord, postorderkurs från Charles N. Landon School of Illustration and Cartooning. 

En samtida annons för en postorderkurs om hur man lär sig serieteckning.
En samtida annons för en postorderkurs om hur man lär sig serieteckning.

1918 åkte han till San Francisco för att prova lyckan som tecknare, inspirerad av serietecknare som Winsor McCay (Little Nemo) och Frederick Burr Opper (Happy Hooligan). Han hade ingen framgång och återvände till Oregon, där han började med att arbeta på gården, men sedan hade flera udda jobb, inklusive bonde, skogshuggare, svarvare, mulåsneförare, cowboy, tågmekaniker och tryckare. Detta liv som ”hoppjerka” skulle senare visa sig vara en fruktbar inspirationskälla för hans Kalle Anka-historier.  

Omslag och inledande uppslag till The Terror of the River! (maj 1946) ur Four Color Comic #108. ©Dell/Disney
Omslag och inledande uppslag till The Terror of the River! (maj 1946) ur Four Color Comic #108. ©Dell/Disney

Barks drömde om att bli tecknare, eller illustratör. Han fick också några teckningar sålda till tidningen Judge 1923. Och 1928 sålde han sina första teckningar till The Calgary Eye-Opener. Under de följande åren ritade Barks flera teckningar för denna herrtidning från Minneapolis, som innehöll skämt med sexuellt anstrykning. År 1930 flyttade han till Minneapolis och från december 1931 kom han att arbeta som såväl illustratör som redaktör för Eye-Opener.

Omslag och inledande sida till Volcano Valley (maj 1947) ur Four Color Comic #147. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida till Volcano Valley (maj 1947) ur Four Color Comic #147. ©Dell/Disney

Tillbaka till sidans topp


Jobb hos Disney

År 1935 såg han en annons i den lokala tidningen som sökte tecknare till Walt Disney Studio. Han skickade snabbt in sitt CV till Disney, tillsammans med fyra illustrationer i blyerts och bläck. Två av de fantasifulla teckningarna var nära stilen i Disney’s Silly Symphony, och det var dessa teckningar som startade Disney-karriären för Barks. 

En av de teckningar Barks skickade med sin ansökan om jobb hos Disney.
En av de teckningar Barks skickade med sin ansökan om jobb hos Disney.
En annan av de teckningar som gav Barks jobb hos Disney.
En annan av de teckningar som gav Barks jobb hos Disney.
Certifikatet som medföljde teckningarna ovan, med en anteckning av Barks: ”This drawing was submitted to Disney’s Hiring Officer in 1935 as a sample of my drawing ability. It helped get me hired.”
Certifikatet som medföljde teckningarna ovan vid en auktion, med en anteckning av Barks: ”This drawing was submitted to Disney’s Hiring Officer in 1935 as a sample of my drawing ability. It helped get me hired.”

Barks blev anställd på Disney Studio som utfyllnadstecknare för animerade filmer. Det oglamorösa jobbet innebar att teckna kompletterande teckningar som gör att handlingen flyter smidigt, mellan de teckningar som ”riktiga” animatörer skapat.  

Efter sex månader i den rollen skickade han in en idé till en scen för Donald Duck-filmen Modern Inventions (1937, slutscenen i frisörsstolen, där Kalle blir friserad där bak, och får huvudet polerat med skokräm).

En scen ur Donald Duck-filmen Modern Inventions (1937). ©Disney
En scen ur Donald Duck-filmen Modern Inventions (1937). ©Disney

Det gjorde att han blev överflyttad till manusavdelningen, där han var s.k. gagwriter och storyboard-tecknare, tillsammans med Jack Hannah. I den rollen blev Barks kvar i sex år där han bidrog med idéer och skisser till dussintals tecknade filmer. 

Omslag och inledande uppslag till The Ghost of the Grotto (augusti 1947) ur Four Color Comic #159. ©Dell/Disney
Omslag och inledande uppslag till The Ghost of the Grotto (augusti 1947) ur Four Color Comic #159. ©Dell/Disney

Tillbaka till sidans topp


Tecknade serier

Oscar Lebeck på Western Publishing (Dell) hade fått licens att producera tecknade serier med Disney-figurer. Under ett besök i Disney-studion hade Lebeck hittat ett manus till en animerad film som inte blivit av, om Kalle och en piratskatt. Lebeck övertygade Barks, Bob Clark och Jack Hanna om att göra om det till en tecknad serie för serietidningen Four Color Comic. Serien blev publicerad i Four Color Comic #9, Donald Duck Finds Pirates’ Gold (augusti 1942). Nu hade Carl Barks funnit sitt kall: tecknade serier. 

Omslag och inledande sida ur Four Color Comic #9. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida ur Four Color Comic #9. ©Dell/Disney

1942 lämnade Barks Disney, delvis för att han hade en vacklande hälsa, delvis för att han ville utveckla en egen tecknad serie. Han flyttade till Hemet i San Jacinto Valley, som hade ett klimat som var bättre för Barks allergier. Där startade han också kycklinguppfödning.

Walt Disney’s Comics and Stories

Lebeck beslutade vid den tiden att börja producera originalserier till sitt flaggskepp, Walt Disney’s Comics and Stories. Tidningen innehöll då material från Disney’s dagspresserier, som var populära vid den tiden. Han bad Barks teckna nya originalserier. Barks tackade ja, och resten är historia, som det heter. 

Förlaget skickade en manuskript till Barks som bearbetade manuset och tecknade serien som blev publicerad i WDC#31 The Victory Garden (april 1943). Serien, Köksträdgården, är publicerad på svenska i Kalle Anka Guldbok 2 (1985), Carl Barks samlade verk 1 (2005), och i Carl Barks Ankeborg 19 (2018).

Omslag, förstasida och ett uppslag ur Walt Disney’s Comics and Stories #31. ©Dell/Disney
Omslag, förstasida och ett uppslag ur Walt Disney’s Comics and Stories #31. ©Dell/Disney

Den första serie Barks både skrev själv och tecknade var den som kom ut i WDC#32 The Rabbit’s Foot (maj 1943). Serien, Hartass betyder tur, är publicerad på svenska i Kalle Anka Guldbok 1 (1984), Kalle Anka & C:o nr 32, 2002, Carl Barks samlade verk 1 (2005), och i Carl Barks Ankeborg 19 – (2018).

Omslag och inledande sida ur Walt Disney’s Comics and Stories #32. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida ur Walt Disney’s Comics and Stories #32. ©Dell/Disney

Fram till dess hade Kalle Anka framför allt varit ett verktyg för Disney-animatörerna. När Barks började teckna Kalle hade han bara tillgång till Kalle, tre brorsöner och Kajsa, flickvännen. Brorsönerna var ganska nyligen tillagda, skapade under Barks period på manusavdelningen i studion. Men utöver det, var tecknade figurer och miljöer sådant som blev utvecklade var för sig för de tecknade filmerna.

Barks vidgade ankornas universum. Han berikade sina serier med färgstarka och återkommande seriefigurer, som fortfarande används för många Disney-serier ännu idag. 

Omslag och inledande sida till Christmas on Bear Mountain (december 1947) ur Four Color Comic #178. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida till Christmas on Bear Mountain (december 1947) ur Four Color Comic #178. ©Dell/Disney

Tillbaka till sidans topp


Anktecknaren 

Barks gav ankorna en hemstad, Ankeborg (Duckburg, 1944), och han befolkade staden med invånare som Kalles multimillionärsfarbror Joakim von Anka (Uncle Scrooge McDuck, 1947), Alexander Lukas (Gladstone Gander, 1947), Oppfinnar-Jocke (Gyro Gearloose, 1951) och hans Medhjälpare (Little Helper), Björnligan (The Beagle Boys, 1951), Magica de Hex (Magica DeSpell, 1961) och hela Gröngölingarna-organisationen (Junior Woodchucks, 1950).

Från Ankeborg kunde Kalle med flera resa lite varstans i hela världen, vilket gav serierna många spännande berättelser. Flera episoder kretsar kring skattjakt eller äventyrliga historier i exotiska miljöer. 

Omslag och inledande sida till The Old Castle's Secret (juni 1948) ur Four Color Comic #189. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida till The Old Castle’s Secret (juni 1948) ur Four Color Comic #189. ©Dell/Disney

Kalle Ankas liv uppfanns på seriesidorna i Walt Disney’s Comics and Stories, Donald Duck Comics, och så småningom, 1952, i Uncle Scrooge Comics.  Pengabingen, turkronan, den mytiska Gröngölingshandboken (Junior Woodchuck Guide) – allt var påhitt av Barks. Han skrev och tecknade själv sina berättelser.

Med sällsynta undantag producerade Barks varje månad en historia på tio sidor för Comics and Stories fram till 1965. Dessutom tillkom Uncle Scrooge-serierna och serier till Four Color Comic som ofta var längre, mer komplexa äventyr.

Omslag och inledande sida till Sheriff of Bullet Valley (oktober 1948) ur Four Color Comic #199. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida till Sheriff of Bullet Valley (oktober 1948) ur Four Color Comic #199. ©Dell/Disney

Carl Barks blev en mästerlig serietecknare av Disney-serier i serietidningarna. Han kunde kombinera teckningar av hög kvalitet med fängslande berättelser. Jämfört med många andra serier med djur med mänskligt beteende så känns hans seriefigurer mer riktiga, trovärdiga och lätta att förstå. Figurerna är komplicerade individer med humörsvängningar som vanliga människor.  

Tillbaka till sidans topp


”The Good Duck Artist”

Barks omfattande och mångsidiga arbete gjorde honom till en av de viktigaste och mest betydande serietecknarna genom tiderna. Under de dryga två decennier som han tecknade ankor skapade han en imponerande samlad produktion. Totalt skapade han över 500 flersidiga berättelser som kom att få ett starkt inflytande på en hel generation. Många av hans serier har blivit klassiker som ännu idag finner läsare i alla åldrar.

Omslag och inledande sida till Lost in the Andes! (april 1949) ur Four Color Comic #223. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida till Lost in the Andes! (april 1949) ur Four Color Comic #223. ©Dell/Disney

Men under hela sin karriär signerade han aldrig en enda serie. Det var helt enkelt inte brukligt. Ändå kunde läsare av Disney-serierna upptäcka att det fanns en ”bra anka-tecknare” som var så mycket bättre än alla andra. Barks var anonym, men välkänd ändå.

I början av 60-talet blev Barks ”upptäckt” när det blev känt för fansen vem det var som tecknade de bättre ankhistorierna. Han tilldelades den första Shazam-utmärkelsen i kategorin ”Bästa humorförfattare i serietidningar” 1971. 

Omslag och inledande sida till Voodoo Hoodoo (augusti 1949) ur Four Color Comic #238. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida till Voodoo Hoodoo (augusti 1949) ur Four Color Comic #238. ©Dell/Disney

Oljemålaren Carl Barks

Den 30 juni 1966 gick Barks i pension. Efter denna dag ritade han inte fler serier för Western (med ett undantag), även om han fortsatte att leverera ungefär två dussin manus och många omslagsteckningar. Samtidigt tog han upp oljemålning. 

År 1968 började Barks återge ankorna i färggranna oljemålningar. Han fick särskilt tillstånd från Disney att som målare fånga scener ur ankserierna på duken, vilket gav omedelbar framgång. Som motiv använde han många av sina mest berömda serier, tills Disney återkallade sitt tillstånd 1976. Totalt hann Barks skapa mer än 120 oljemålningar med ankmotiv.

Oljemålning av Carl Barks, baserad på den inledande rutan i serien Uncle Scrooge in Only a Poor Old Man ur Four Color Comic #386.
Oljemålning av Carl Barks, baserad på den inledande rutan i serien Uncle Scrooge in Only a Poor Old Man ur Four Color Comic #386.
Omslag och inledande sida ur Four Color Comic #386. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida ur Four Color Comic #386. ©Dell/Disney

År 1982 började ett förlag producera en serie litografier av Barks målningar, varpå Barks bidrog med flera nya målningar med ankmotiv.

Under 90-talet arbetade Barks med att utforma porslin- och bronsfigurer med ankmotiv.

Omslag och inledande sida till Luck of the North (december 1949) ur Four Color Comic #256. ©Dell/Disney
Omslag och inledande sida till Luck of the North (december 1949) ur Four Color Comic #256. ©Dell/Disney

Carl Barks i Stockholm

I maj 1994 åkte Barks utomlands för första gången i sitt liv. Med anledning av en utställning av Barks oljemålningar som öppnade vid Köpenhamns Nationalmuseum den 10 juni 1994, åkte han på en kampanjturné som ledde honom genom 11 europeiska länder på 7 veckor. 

Ett Europabesök var i Stockholm, där Barks medverkade vid ett symposium arrangerat av Seriefrämjandet och NAFS(k) i samband med ett medlemsmöte den 19 juni 1994. Barks blev under en halvtimme intervjuad och berättade om sitt arbete med ankorna. Alla deltagare fick också ett programblad från utställningen med Barks autograf.

En lista över Disney-historier av Carl Barks kan du hitta här:

Tillbaka till sidans topp


Serier utan anka

Barks har förutom alla Anka-serier även producerat historier utan ankor för Dell/Western.  

  • Han gjorde en historia med Musse Pigg (Mickey Mouse), The Riddle of the Red Hat (1945), och arbetade också på några icke-Disney-titlar. 
  • Barks tecknade först Andy Panda av Walter Lantz för New Funnies 1943.
  • Han gjorde också en berättelse om Pelle Pigg (Porky Pig) med Snurre Sprätt (Bugs Bunny), Porky of the Mounties (1944) av Tex Avery och Friz Freleng. 
  • Barks skrev och illustrerade 26 serier med Bruno Björn och Benny Burro (Barney Bear and Benny Burro), från MGM, mellan 1944 och 1947 för serietidningen Old Gang Comic.  
  • Barks tecknade även Happy Hound (1944, eg. Droopy), av Tex Avery.  

Trots dessa stilistiska avbrott kände han att ingen av dessa figurer passade honom riktigt. Han föredrog sina ankor.

Inledande två sidor och sista sidan med Barney Bear and Benny Burro, ur Our Gang #36. ©Dell
Inledande två sidor och sista sidan med Barney Bear and Benny Burro, den sista av Barks, ur Our Gang #36. ©Dell

En lista över icke-Disney-historier av Carl Barks finner du här:

Tillbaka till sidans topp


LÄS MER HÄR:

Fler serieskapare

Ett urval källor:
Comics Allegiance
Barks Base
Donald Duck (Four Color Comic)
Uncle Scrooge (Four Color Comic)
Inducks.org
JVJ Publishing
CarlBarks.dk
Disney Comics Randomness
Lambiek Comiclopedia

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.