Dick vid radiopolisen

Dick vid radiopolisen (Sgt. Pat of Radio Patrol) var en amerikansk dagspresserie skriven av Eddie Sullivan och tecknad av Charlie Schmidt. På svenska är serien även känd med titeln Radiopatrullen (Levande Livet) och Sergeant Riley (Agent X9).

Ett urval källor

Sgt. Pat of Radio Patrol var en polisserie som förekom i amerikansk dagspress från 1933 till 1950 som dagsstrippar, kompletterad med en söndagsserie från 1934 till 1946. Den var skapad av kriminalreportern Eddie Sullivan (manus) och Charles ”Charlie” Schmidt (teckningar), som båda arbetade för en dagstidning i Boston.

Tillbaka till toppen av sidan


Pinkerton Jr

Sgt. Pat of Radio Patrol tillkom som en konkurrent till Dick Tracy, som vid den tiden uppnått viss popularitet. När serien startade 1933 i Boston’s Daily Record* hade den dock titeln Pinkerton, Jr eftersom huvudpersonen var en brottsbekämpande pojke som hette Pinkerton ”Pinky” Adams.

Rollen som huvudfigur togs snart över av sergeant Pat, medan Pinky därefter började bli äldre. Seriefiguren sergeant Pat var en sammansättning av många av de verkliga Bostonpoliser som Sullivan kände personligen.

Tillbaka till toppen av sidan


Seriefigurer

Sergeant Pat O’Hara, Molly Day och ”Stuttering” Sam Maloney är centrala poliser i Radio Patrol. ©KFS
Sergeant Pat O’Hara, Molly Day och (Stutterin’) Sam Maloney är centrala poliser i Radio Patrol. ©KFS

De centrala seriefigurerna var två irländska radiopoliser, den rödhåriga, kraftfullt stiliga John (sergeant Pat O’Hara), och hans grovt byggda partner Sam (Stutterin’ Sam Maloney, stammandet togs senare bort) i radiobil nr 11. För lite romantisk spänning medverkade den vackra civilklädda polisen Mary (Molly Day), en irländsk tjej som själv var duktig på att lösa brott.

Sergeant Pats unge vän och medhjälpare Dick Henderson (Pinky) var egentligen en bifigur, men som vid den svenska publiceringen med egen serietidning fick rollen som titelfigur. Dick fick i serien hjälp av sin hund Buster (Irish, en irländsk setter).

Tillbaka till toppen av sidan


Handling

Serien är känd för sin allvarliga ton och realism, och startade i augusti 1933 som kriminalserie, men var annorlunda jämfört med andra serier om brottsbekämpning. Serien försökte tydligt härma Dick Tracy, men hade en mer realistisk ton.

Den realistiska skildringen inkluderade till och med korrekt geografi i Boston och på landsbygden i New England.

Tillbaka till toppen av sidan


Radio Patrol

Original till en ”söndagssida” från lördag 6 april 1935. ©KFS
Original till en ”söndagssida” från lördag 6 april 1935. ©KFS

Istället för groteska skurkar och långsökta intriger handlade Radio Patrol om vanliga kvarterspoliser (om än i radiobil) som tog hand om vardagsbrott, och skyddade vanligt folk mot snattare, rånare, ficktjuvar och andra vardagliga skurkar.

Den nya serien blev snabbt populär i Boston. Seriesyndikatet King Features plockade upp den 1934 och gav en relanserad version med ny titel, Radio Patrol, en mer rikstäckande syndikerad distribution som hade premiär den 16 april 1934.

Den 11 november 1934 startade också söndagssidan.

En söndagsstripp med Radio Patrol, från 6 september 1936. ©KFS

En ”topper strip” på söndagarna, Public Enemies Through the Ages, dök upp i maj och juni 1935. Den innehöll bakgrundsinformation om ökända brottslingar under tidigare århundraden, berättad i serieformat.

En söndagsstripp med Radio Patrol, från 26 maj 1935, med toppern ’Public Enemies Trough the Ages’. ©KFS

En söndagsstripp med Radio Patrol, från 26 maj 1935, med ’Public Enemies Trough the Ages’. ©KFS

Titeln Radio Patrol förknippades med vad som då var ny teknik. Allmänheten hade i generationer varit vana med kvarterspoliser som stoppade småbrott, men med en tvåvägsradio direkt i bilen fick ett gammalt koncept nytt liv – tillräckligt för att göra sensation.

Tillbaka till toppen av sidan


Sgt. Pat of Radio Patrol

En dagsstripp med Sergeant Pat of Radio Patrol, från 8 december 1941. ©KFS
En dagsstripp med Sergeant Pat of Radio Patrol, från 8 december 1941. ©KFS

Senare byttes titeln på serien till Sgt. Pat of Radio Patrol, trots att Pat alltid arbetade i ett team. Söndagsserien blev publicerad till oktober 1946, dagsstripparna fram till december 1950.

Men allt eftersom radiokommunikation blev vanligare och mindre märkvärdigt, tappade serien i intresse. Den upphörde 1950.

Tillbaka till toppen av sidan


Andra medier

Filmaffischer för de tre första episoderna av Radio Patrol. ©Universal
Filmaffischer för de tre första episoderna av Radio Patrol. ©Universal

Liksom andra serier vid den tiden blev Radio Patrol adapterad till olika medier. Först var det en radioföljetong på 30-talet, sedan episodfilmen Radio Patrol (filmföljetong 1937) från Universal Pictures i 12 avsnitt.

Tillbaka till toppen av sidan


Publicering

Big Little Books
Omslag till tre Big (och Better) Little Books med Radio Patrol. ©Whitman
Omslag till tre Big (och Better) Little Books med Radio Patrol. ©Whitman

Tre Big Little Books med Radio Patrol från Whitman blev publicerade i slutet av 30-talet.

  • #1142 (1935) Radio Patrol
  • #1173 (1937) Trailing the Safeblowers
  • #1496 (1939) Outwitting the Gang Chief

Tillbaka till toppen av sidan


Serietidning
Omslag till King Comics #1 #2 och #4, 1936. ©David McKay
Omslag till King Comics #1 #2 och #4, 1936. ©David McKay

Serien förekom i serietidningen King Comics, som 1936-46 återtryckte söndagssidorna i efterhand ursprungligen publicerade från 1 september 1935, vanligen med fyra söndagsstrippar per nummer.

Tillbaka till toppen av sidan


Samlingsvolymer
Radio Patrol
Omslag till Radio Patrol (1988). ©Arcadia

Omslag till Radio Patrol (1988). ©Arcadia

  • Radio Patrol (1988) från Arcadia Publications, två hela episoder från 30-talet, limbunden utgåva, ca 116 sidor med mjukt omslag, svartvit inlaga

Tillbaka till toppen av sidan


Lightning Strikes Twice

Omslag till Radio Patrol: Lightning Strikes Twice (2001). ©Pacific

Omslag till Radio Patrol: Lightning Strikes Twice (2001). ©Pacific
  • Radio Patrol: Lightning Strikes Twice (2001), från Pacific Comics Club, dagsstrippar från 31 juli 1939 till 13 januari 1940, 60 sidor klammerhäftad engångare, svartvit inlaga

Tillbaka till toppen av sidan


Roads of Destiny
Omslag till Radio Patrol: Roads of Destiny (2006). ©Pacific

Omslag till Radio Patrol: Roads of Destiny (2006). ©Pacific

  • Radio Patrol: Roads of Destiny (2006) från Pacific Comics Club, dagsstrippar från 1940, engångare, svartvit inlaga

Tillbaka till toppen av sidan


Svensk publicering

Serien förekom i Levande Livet från slutet av 30-talet under namnet Radiopatrullen, men försvann under 40-talet. I denna version fick Pinky heta Johnny och hunden Irish hette Rolf.

Dick vid radiopolisen (Serieförlaget)
Klicka på bilden för att läsa mer om Dick vid radiopolisen (1953-54). ©Serieförlaget

Åren 1953-54 utkom en egen serietidning med namnet Dick vid Radiopolisen. Tidningen trycktes i ett liggande format (checkhäftesformat) och innehöll från och med nr 27, 1954, även den svenska deckarserien Buster Perk av Torvald Sundbaum.

Buster Perk var en del av innehållet i Buffalo Bill nr 19-25, 27-28 och 30, 1953. I Buffalo Bill nr 24 startade Buster Perks Deckarklubb som sedan flyttade från Buffalo Bill när Dick vid Radiopolisen startade, med underrubriken ”med deckarklubben”. Så småningom följde också Buster Perk med till den nya tidningen, som snart fick den nya underrubriken ”med Buster Perk”.

Dick vid radiopolisen fortsatte i Mysteriemagasinet (1954-55) när serietidningen med titelserien upphörde. ©Serieförlaget

Dick vid radiopolisen fortsatte i Mysteriemagasinet (1954-55) när serietidningen med titelserien upphörde. ©Serieförlaget

Mysteriemagasinet tog över Dick vid Radiopolisen efter att tidningen blev nerlagd. Serien är med i alla nr av tidningen, 6 nr 1954 och 10 nr 1955.

Dick vid radiopolisen och Deckarklubben flyttade därefter vidare till Stjärnmagasinet och Fantomen. Serien blev publicerad i Fantomen till och med nr 19/1956.

Efter 1955 försvann serien från den svenska marknaden fram till 90-talet då Agent X9 började publicera serien under namnet Sergeant Riley vid radiopolisen.

Tillbaka till toppen av sidan


Charlie Schmidt

Foto av Charlie Schmidt vid ritbordet.
Foto av Charlie Schmidt vid ritbordet.

Charles ”Charlie” Schmidt (1896-1958) var en amerikansk serietecknare, mest känd som medskapare av polisserien Radio Patrol (1933-50), som blev så populär att den blev adapterad såväl till en radioserie som en episodfilm.

Charles Schmidt föddes i New York City. Han gick aldrig på konstskola, utan lärde sig yrket av tidningstecknare när han började som springpojke. Innan Radio Patrol hade Schmidt tecknat en biografi om den amerikanske boxaren John L. Sullivan, den förste världsmästaren i tungviktsboxning, för Central Press Association i Ohio (januari till mars 1932).

Dick vid radiopolisen debuterade 1933 som dagsstrippar och hade ursprungligen titeln Pinkerton, Jr. efter huvudpersonen: en ung pojke vid namn Pinky Adams. Pinky blev så småningom en yngling och serien fick en ny huvudfigur: Sergeant Pat O’Hara.

Tillsammans med kriminalreportern Eddie Sullivan arbetade han för Boston Daily Record på 30-talet. 1933 bad deras redaktör William Randolph Hearst Jr. (son till den berömda tidningsmagnaten William Randolph Hearst, som köpt tidningen 1921) dem att skapa en detektivserie för att konkurrera med Dick Tracy (premiär 1931) av Chester Gould i The Detroit Mirror.

Sergeant Pat var en modig polis av irländsk härkomst som ofta arbetade i lag med sin rundlagde kollega (Stutterin’) Sam Maloney. Paret blev kompletterad av den skarpa polisen Molly Day. Molly var modellerad efter Schmidts dotter Muriel, och Pinky efter hans son Jimmy.

Charlie Schmidt gick bort 1958.

Tillbaka till toppen av sidan


Fler tecknade serier och titlar

Ett urval källor:
* Maurice Horn (redaktör): The world encyclopedia of comics, ISBN 0-87754-030-6, 2:a uppl. 1976
Hårdkokta deckare, noir litteratur
Seriesam
Comics Kingdom
Sergeant Pat of the Radio-Patrol (GCD)
Comic Book Plus
Don Markstein’s Toonopedia
IMDb.com
Lambiek Comiclopedia
Seriewikin
Wikipedia