Eisner & Iger Studio

Eisner and Iger Studio bildades årsskiftet 1936-37 av Jerry Iger och Will Eisner i syfte att producera tecknade serier. De etablerade sig i New York och erbjöd tecknade originalserier. Serierna ”paketerade” de som serietidningar för förlag som aspirerade på att ge sig in i den nya serietidningsmarknaden. Kort sagt, de var med om att skapa ett media som vi har kommit att kalla serietidningar.

Beräknad läsningstid: 11 minuter

Omslag till några förstanummer producerade av Eisner & Iger Studio. ©Fox/Fiction House/Quality
Omslag till några förstanummer producerade av Eisner & Iger Studio. ©Fox/Fiction House/Quality

En ny marknad

Den tidens serietidningar, ett nytt mediafenomen som växte fram på 30-talet, återtryckte de mest populära dagspresserierna. Serietidningar var riktiga bästsäljare, men Eisner insåg att de här tidningarna snart skulle få slut på material. Därför fokuserade Eisner & Iger på att producera nya originalserier.

En svartvit bild av en tidningskiosk 1945, där några färgversioner av omslag lagts till i efterhand.
En svartvit bild av en butik med serietidningar (1945), kompletterad med färgversioner av några omslag som lagts till i efterhand. I nedre högra hörnet syns t.ex. Classic Comics #22 The Pathfinder (läs mer om S. M. Iger Studio och Classic Comics nedan).

Som affärsidé var satsningen anmärkningsvärd. En tecknare utan uppdrag valde att samarbeta med en säljare utan arbete för att producera material för en nystartad bransch. Kunderna var finansiellt instabila som försökte leva upp till oklara definitioner av vad det innebar att vara ett serietidningsförlag.

Will Eisner skrev och teckade serier på egen hand, medan Jerry Iger textade dem. Eisner använde olika pseudonymer som var anagram på hans eget namn. Signaturer var Will Erwin, Willis Nerr, Willis Rensie (Eisner baklänges) och Willis B. Rensie, men även Carl Heck. Det var ett sätt att få det att verka som att ateljén hade fler tecknare än de faktiskt hade.

Eisner var bara 19 år vid den tiden, men för att tas på allvar ljög han om åldern och sa att han var 25.

Tillbaka till toppen av sidan


Sheena, en djungeldrottning

En tidig serie, och den största succén från Eisner & Iger Studio var Sheena, Queen of the Jungle (1937).

Sheena, Queen of the Jungle.
Sheena, Queen of the Jungle. ©Fiction House

Det var en kvinnlig lättklädd djungelhjältinna, publicerad under deras gemensamma pseudonym W. Morgan Thomas. Seriens första tecknare var Mort Meskin. Serien blev först publicerad i den brittiska serietidningen Wags, via Editors Press Service.

År 1938 kontaktade de Fiction House, ett ledande förlag inom s.k. pulp magazines. De erbjöd sig att producera en serietidning, Jumbo Comics, med Sheena bland många andra.

Omslag till de fyra första numren av Jumbo Comics, en serietidning i lite större format. ©Fiction House
Omslag till de fyra första numren av Jumbo Comics (1938), en serietidning i lite större format. ©Fiction House

Det var början på en lång och framgångsrik existens för Sheena som tecknad serie och mediafigur. Efter Jumbo Comics följde Jungle Comics.

Omslag till Jungle Comics #1-5 (1940). ©Fiction House
Omslag till Jungle Comics #1-5 (1940). ©Fiction House

Andra skapelser från Eisner & Iger Studio var Wonderworld Comics, Planet Comics, och Hit Comics.

Omslag till Wonderworld Comics #2 (1939), Planet Comics #5 (1940), och Hit Comics #8 (1940). ©Fox/Fiction House/Quality Comics
Omslag till Wonderworld Comics #2 (1939), Planet Comics #5 (1940), och Hit Comics #8 (1940). ©Fox/Fiction House/Quality Comics

Eisner & Iger Studio låg bakom en mängd seriefigurer, varav många blev använda som utfyllnad i serietidningarna.

Seriefigurer var bland andra Wonder Man och The Flame. En tidig skapelse var pistolmannen Wild Tex Martin för Western Picture Stories (1937-38) från Comics Magazine Company Publishing.

Omslag till Western Picture Stories #1 (1937) och ett inledande uppslag ur ”Wild Tex” Martin. ©Comics Magazine
Omslag till Western Picture Stories #1 (1937) och ett inledande uppslag ur ”Wild Tex” Martin. ©Comics Magazine

Alla serier gjordes på uppdrag av kunder som Editors Press Service, Fox Comics, Fiction House och Quality Comics. De sålde inte bara till amerikanska tidningar och förlag utan också till den kanadensiska, brittiska och australiska marknaden.

Tillbaka till toppen av sidan


Serieskapare

Will Eisner vid ritbordet, i färd medan att tuscha dagsstrippar med The Spirit (1941).

När studion blev mer lukrativ kunde Eisner & Iger anställa fler medarbetare. Några framtida kända serieskapare som började sin karriär på Eisner & Iger inkluderar Bernard Baily, Nick Cardy, Reed Crandall, Lou Fine, Frank Giacoia, Bob Kane, Jack Kirby, Rolland H. Livingstone, Mort Meskin, Walter Palais, Bob Powell, John Spranger, Charles Sultan, George Tuska, Ed Waldman och Wallace Wood.

Tillbaka till toppen av sidan


Andra Eisner-Iger-serier

Den brittiska tidningen Wags publicerade Eisners spionserie ZX-5 Spies in Action. ZX-5 förekom senare också i Jumbo Comics (1938-46), från Fiction House.

ZX-5 Spies in Action ur Jumbo Comics #1 (1938). ©Fiction House/Real Adventures
ZX-5 Spies in Action ur Jumbo Comics #1 (1938). ©Fiction House/Real Adventures

Den kortlivade serietidningen Circus The Comic Riot #1-3 (1938), från Globe Syndicate, innehöll Eisner-skapelserna Jack Hinton the Guardsman och Charles O’Malley.

Omslag till Circus The Comic Riot #1-3 (1938). ©Globe
Omslag till Circus The Comic Riot #1-3 (1938). ©Globe

Espionage, starring Black X (1938-40) blev skapad av Eisner för Feature Funnies #13-20 (1938-39), från Quality Comics.

Espionage ur Feature Funnies #15 (december 1938). ©Quality/Comic Favorites
Espionage ur Feature Funnies #15 (december 1938). ©Quality/Comic Favorites

Serien följde med i #21-22 när (juni-juli 1939) tidningen bytte namn till Feature Comics.

Omslag till Feature Comics #21-23 (1939). ©Quality
Omslag till Feature Comics #21-23 (1939). ©Quality

Serien blev även publicerad i Smash Comics #1-82 (1939-49). Eisner var skapare av episoderna till Smash Comics #15 (oktober 1940), varefter andra serietecknare tog över, bland dem Dan Zolnerowich.

En annan hemlig agentserie skapad av Eisner var K-51 Spies at War. K-51 som blev publicerad i bland annat Wonderworld Comics, från #2 (1939-41), på förlaget Fox Publications.

Omslag till Wonderworld Comics #4 (1939) och ett inledande uppslag ur K-51 Spies at War. ©Fox
Omslag till Wonderworld Comics #4 (1939) och ett inledande uppslag ur K-51 Spies at War. ©Fox/Bruns

Eisners magiker Yarko (Yarko the Great) dök upp i ett par Fox-titlar. Yarko började i Wonder Comics #2 (juni 1939).

Yarko på omslaget till Wonder Comics #1 (1939). ©Fox

Yarko på omslaget till Wonder Comics #1 (1939). ©Fox

Serien återkom sedan i Wonderworld Comics, från #4 (augusti 1939), och i Blue Beetle #1 (vinter 1940).

Omslag till Blue Beetle #1 (1940) och ett inledande uppslag ur Yarko. ©Fox
Omslag till Blue Beetle #1 (1940) och ett inledande uppslag ur Yarko. ©Fox

Serien var ursprungligen skriven och tecknad av Eisner själv, och kan ses som en föregångare till Mr. Mystic, som förekom i The Spirit Section (1940-44).

Tillbaka till toppen av sidan


S. M. Iger Studio

Jerry Iger

I december 1939 lämnade Eisner företaget. Quality Comics erbjöd honom att skapa en dagspresserie, med möjlighet att få den publicerad som serietidning efteråt. Eisner lämnade partnerskapet 1940 för att ägna sig åt att skapa The Spirit, en innovativ seriebilaga till dagstidningar på söndagarna. Han sålde sin andel i Eisner & Iger, varpå företaget fortsatte till 1955 med det nya namnet S. M. Iger Studio.

Iger fortsatte att driva tecknarstudion som producerade en rad olika serier för Fiction House, Fox Features och Quality Comics. Andra förlag de arbetade för var Holyoke Publications, Harvey Comics, Farrell Publications och EC Comics. Han anställde många serietecknare, inklusive Alex Blum, Reed Crandall, Lou Fine, Joe Kubert och Henry Kiefer.

En av studions mer udda skapelser efter Eisner var Kismet, Man of Fate (1944), en muslimsk superhjälte som bekämpar nazister i krigstidens Frankrike. Han uppträdde i alla fyra numren av Bomber Comics från ​​Elliot Publishing Company. Serieskapare var Ruth Roche under pseudonymen Omar Tahan.

Omslag till Bomber Comics #1 (1944) och ett inledande uppslag ur Kismet, Man of Fate. ©Elliot
Omslag till Bomber Comics #1 (1944) och ett inledande uppslag ur Kismet, Man of Fate. ©Elliot

Iger-studion blev särskilt förknippad med serier med minimalt klädda hjältinnor, med plutande läppar och fyllig byst. Serietecknare som Matt Baker och John Forte var särskilt ägnade att leverera det till Fiction House and Fox.

Inledande sidor till serien Camilla, ur Jungle Comics #100 (1948). ©Fiction House/Glen-Kel
Inledande sidor till serien Camilla, ur Jungle Comics #100 (1948). ©Fiction House/Glen-Kel

Tillbaka till toppen av sidan


Illustrerade Klassiker

Jerry Iger träffade Albert Kanter i november 1943, till lycka för dem båda. Kanter var väl medveten om den ojämna kvaliteten på serierna i de tidiga Classic Comics. Iger, som var tilltalad av idén att publicera serieadaptioner av klassisk litteratur, erbjöd möjligheten att producera serier och förbättra tidningen.

Tillsammans med Ruth Anna Roche (1917-83), utvecklade de serieklassikerna för Gilberton-förlaget. Hon fungerade som manusförfattare av många klassiker, och även för serier som Sheena, Kaänga och Wambi, the Jungle Boy för Fiction House.

Ruth Roche var delansvarig i S. M. Iger Studio, och skrev manus till serier för serietidningar såväl som för dagspress.

Ruth Roche var delansvarig i S. M. Iger Studio, och skrev manus till serier för serietidningar såväl som för dagspress.

De skapade serier för Gilberton-förlaget i nio år, till och med 1953. Den första Classics Comics-titeln producerad av Eisner & Iger Studio var #23 Oliver Twist (en nytecknad version från 1961 var serien som blev publicerad i Illustrerade klassiker nr 134 Oliver Twist). Studion producerade nästan 100 utgåvor för Gilberton och Kanter.

Omslag till de första fem utgåvorna från S. M. Iger. Studion producerade nästan 100 utgåvor för Gilberton och Kanter. ©Gilberton
Omslag till de första fem utgåvorna från S. M. Iger, Classic Comics #23-27 (1945-46). ©Gilberton

Jerry Iger drog sig ur marknaden för tecknade serier 1955, pga. den negativa effekten av Comics Code.

Tillbaka till toppen av sidan


Läs mer här

Blogg

Ett urval källor:
Pulp Artists
Will Eisner (Wikipedia)
Jerry Iger (Wikipedia)
Wikipedia

En tanke om ”Eisner & Iger Studio”

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.