Norman Rockwell och djuren

Eftersom djur är oskiljaktiga från ämnet hem-och-familj, förekommer ett menagerie av djur i Norman Rockwells arbete – allt från de förutsägbara valparna och kattungarna i familjen, till The Lion och His Keeper, där den lejonet bakom gallret suktar efter djurskötarens smörgås, eller Traffic Conditions, där en omutbar bulldogg stoppar trafiken i gränden.

The Lion och His Keeper, och Traffic Conditions
The Lion och His Keeper, 9 januari 1954 t.v., och Traffic Conditions, 9 juli 1949 t.h. ©Norman Rockwell Family Agency

Och inget veterinärkontor är väl komplett utan en inramad bild av Waiting for the Vet, som uppträdde på omslaget till the Post den 29 mars 1952.

Waiting for the Vet, som uppträdde på omslaget till the Post den 29 mars 1952
Waiting for the Vet. ©Norman Rockwell Family Agency

Ännu en övertydlig användning av djur visar två på varandra följande omslag till Country Gentleman 1921 – segrarens hund jagar mobbarens hund från scenen när den förvånade mobbaren slås ned av sitt avsedda offer.

Hey Shrimp och Take That
Hey Shrimp! och Take That! Från 4 resp. 11 juni 1921. ©Norman Rockwell Family Agency

Men framförallt slås man av att djur, inte minst hundar, ofta förekommer i Rockwells bilder, utan att vara den egentliga handlingen, förstärker bildens innehåll och de avbildade personernas känslor, ack så tydligt, liksom på omslagen till The Country Gentleman.

The Leapfrog och Stilt Walker
Livliga hundar på omslag till The Saturday Evening Post 1919: The Leapfrog, från 29 juni, och Stilt Walker, från 4 oktober. ©Norman Rockwell Family Agency
Deltagande hundar på omslag till The Saturday Evening Post: Stock Exchange Quotation, 18 januari 1930, och Starstruck, 22 september 1934. ©Norman Rockwell Family Agency

Roger Schaeder

Blogg

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.