Bowen kopierade Norman Rockwell

Fia, skolans olycksfågel var en ungdomsbok av Pia Höök i bokserien B. Wahlströms flickböcker. Särskilt intressant är omslaget av Bengt Olof Wennerberg, signaturen Bowen. Det är uppenbart att Bowen kopierade Norman Rockwell’s humoristiska tavla The Shiner (även kallad Girl With a Black Eye, Outside the Principal’s Office, och The Young Lady With the Shiner).

Ett urval källor

Outside the Principal’s Office. ©Norman Rockwell Family Agency
Outside the Principal’s Office. ©Norman Rockwell Family Agency

Ingenting som rektorn kan komma att säga till flickan, kommer sannolikt att minska hennes stolthet över vad som också resulterade i den iögonenfallande blåtiran. Spänningen i bilden ökas av att vi får en glimt av det intilliggande kontoret.

Fia, skolans olycksfågel. ©Höök/Wennerberg

Fia, skolans olycksfågel. B O Wennerberg (”Bowen”) tecknade också många serier, t.ex. i Svenska MAD (ser inte tjejen lite ut som Alfred E. Neumann?). ©Höök/Wennerberg

B O Wennerberg (”Bowen”) tecknade också många serier, t.ex. i Svenska MAD (ser inte tjejen lite ut som Alfred E. Neumann?). ©Höök/Wennerberg

Tavlan målade Rockwell som omslag till Saturday Evening Post, publicerad 23 maj 1953.

The Shiner som omslag. ©Saturday Evening Post

The Shiner som omslag. ©Saturday Evening Post

Tillbaka till toppen av sidan


Modellfotografering

För att skapa den detaljrika scenen förlitade sig Rockwell på noggrant planerade fotograferingar. Det tog tre eller fyra fotosessioner för att få till modellbilderna med flickan. Modellen Mary Whalen har sagt att ”blåögat var det svåraste i den bilden, då det måste se riktigt ut.” Rockwell försökte först med smink och sedan en kolblandning, men inget gav tillfredsställande resultat.

Lösningen blev att måla av en äkta blåtira, men han kunde inte hitta den lokalt. Tidningen Berkshire Eagle skrev en artikel om Rockwells sökande, och när nyheten spred sig fick han snart fler erbjudanden än han kunde hantera.

Flickans ansikte är målat med ganska många färger, som tillsammans ger henne ett särpräglat utseende.

Granskar man flickans ansikte närmare ser man många färger. ©Norman Rockwell Family Agency

Hårbanden är tjocka av färg, vilket kan ses på tavlan, men inte riktigt framgår av ett glättat tidningsomslag.

Ett hårband med ett tjockt lager färg. ©Rockwell
Ett hårband med ett tjockt lager färg. ©Norman Rockwell Family Agency

Modellen och blåögat var inte de enda motiven Rockwell fotograferade. Inspirationen till miljön hittade han på en gymnasieskola i Cambridge, New York. Rockwell tog fotografier av rektorns kontor och dörren och även av rektorn och hans sekreterare. Senare, i sin studio, fotograferade han modeller som agerade rektor (Don Trachte) och sekreterare.

Aktörerna i bakgrunden sätter fokus på flickan. ©Rockwell
Aktörerna i bakgrunden sätter fokus på flickan. ©Norman Rockwell Family Agency

Vid en närmare titt kan man se att även dessa har intressanta detaljer.

Rockwell var mån om detaljer. ©Rockwell
Rockwell var mån om detaljer. ©Norman Rockwell Family Agency

Anslagstavlan, som ser ut att vara av och för både barn och vuxna, har också många detaljer. De definierar miljön, utan att störa fokuset i bilden.

Även miljön spelar roll. ©Rockwell
Även miljön spelar roll. ©Norman Rockwell Family Agency

Tillbaka till toppen av sidan


Saturday Evening Post

Rockwell målade omslag för The Post i över 47 år, från första omslaget, Salutation (Boy With Baby Carriage, 1916) till sista, Portrait of John F. Kennedy (1963). The Shiner var Rockwells 277:e totalt av de 321 målningar som blev publicerade som omslag till Saturday Evening Post.

Tillbaka till toppen av sidan


Fakta

  • Målning: olja på duk
  • Format: 76×86,5 cm
  • Plats: Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, Connecticut

Tillbaka till toppen av sidan


Läs mer här

Blogg

Ett urval källor:
Norman Rockwell Museum
Darkstorm Creative
Best Norman Rockwell Art
The Shiner (NRM)
ARTpublika Magazine

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.