Gyllenbom

Gyllenbom (Bringing Up Father, ofta kallad bara Jiggs, eller Maggie and Jiggs) var en klassisk amerikansk dagspresserie skapad 1913 av George McManus.

En dagsstripp med Bringing Up Father från ​30 december 1916.
En dagsstripp med Bringing Up Father från 30 december 1916. ©International

Bringing up Father debuterade med dagsstrippar måndag den 13 januari 1913, och första söndagssidan hade premiär 14 april, 1918.


Handling

Serien handlar om den nyrika familjen Gyllenbom och de kulturkrockar som familjen råkar ut för i de fina salonger som de med sin rikedom får tillträde till. Seriefigurerna består av en irländsk familj i USA som plötsligt blivit förmögen. Gyllenbom (Mr. Jiggs) var tidigare en vanlig grovarbetare i byggbranschen.

En söndagssida med Bringing Up Father och topper-serien Rosie’s Beau, från 20 januari 1929. ©KFS
En söndagssida med Bringing Up Father och topper-serien Rosie’s Beau, från 20 januari 1929. ©KFS

Mr. Jiggs, som var av enkelt ursprung innan han skapade sig sina rikedomar, föredrar att som vanligt umgås med sina gamla vänner, oavsett sin nyvunna rikedom. Han har svårt att vänja sig vid den nya livsstilen, utan föredrar att hänga i baren och att ha sena pokerkvällar med polarna. Och istället för att äta finare rätter föredrar han kokt rimmad oxbringa med kål.

Hans fru, den före detta tvätterskan och servitrisen* Rosamunda (Maggie), är däremot betydligt mer mån om att leva upp till bilden av familjens sociala klättring. Hon försöker på alla sätt att tvinga in även maken i den rollen.

I söndagssidan från 5 februari 1933 har Jiggs hittat ett fotoalbum på vinden, som innehåller en bild som vet att berätta att Maggie arbetade på ett tvätteri 1903. ©KFS

I söndagssidan från 5 februari 1933 har Jiggs hittat ett fotoalbum på vinden, som innehåller en bild som vet att berätta att Maggie arbetade på ett tvätteri 1903. ©KFS

Maggie vill förstås att Jiggs bryter kontakten med sina gamla bekanta. När detta inte lyckas hunsar hon honom istället, vilket ofta leder till våldsamheter som kan involvera slapstick-scener med brödkavel som tillhygge, eller kastat porslin som rekvisita.

Till familjen hör också den bortskämda men ändå något vidsynta och giftasvuxna dottern Eulalia (Nora), och deras late son, Ethelbert, oftast bara benämnd Sonny. Plus en hel stab av tjänstefolk, inklusive butler.

En söndagssida med Bringing Up Father och topper-serien Rosie’s Beau, från 12 januari 1936. ©KFS
En söndagssida med Bringing Up Father och topper-serien Rosie’s Beau, från 12 januari 1936. ©KFS

Tillbaka till toppen av sidan


Serieskapare

McManus svarade för serien till sin död 1954. Därefter var det allmänt tippat att hans assistent Emil Samuel ”Zeke” Zekley (1915-2005; föräldrarna med efternamnet Szekely var ungerska immigranter), som jobbat på serien i tjugo år (1935-54), skulle få ta över den, men syndikatet valde att låta jobbet med dagsstripparna gå till Vernon Greene istället. Söndagssidan togs över av Frank Fletcher.

Original till en dagsstripp av Vernon Greene, från 21 maj 1958. ©KFS
Original till en dagsstripp av Vernon Greene, från 21 maj 1958. ©KFS

När Greene gick bort 1965 gick serien vidare till Hal Campagna.

De sista tjugo åren tecknades serien av Frank B. Johnson. Serien blev nerlagd 28 maj 2000, och var vid det laget den dagliga dagspresserie som levt längst. Söndagsserier som Knoll och Tott (The Katzenjammer Kids), med premiär 12 december 1897, har emellertid överlevt längre. Gasoline Alley som såg dagens ljus 24 november 1918 (då som ett inslag i söndagssidan The Rectangle), är också en av långkörarna.

Tillbaka till toppen av sidan


Teckningsstil

McManus rena serierutor kännetecknas av en tunn, elegant, precis linje, och teckningar som saknar skrafferingar och skuggor. Det är en stil som senare återkommer i andra serier, till exempel i Tintin av Hergé.

En serieruta ur söndagssidan från 3 maj 1936. ©KFS

Redan från de första åren tecknade McManus fantasifulla klänningar till de kvinnliga seriefigurerna, vilket avslöjade att McManus tidigare varit modetecknare.
Till vänster: En serieruta ur söndagssidan från 3 maj 1936. ©KFS

Seriens bakgrunder och rekvisita utgjorde också en viktig del av den grafiska stilen. Stadshorisontens utformning; graciösa krumelurer på ett draperi eller trappräcke, eller mönstret i Maggies klänning; och de solida svarta siluetterna.

Serien är också känd för de små tavlorna i bakgrunden som agerar fritt, och verkar kommentera innehållet i serien. Även den omgivande miljön i serien kan förändras från ruta till ruta.

Original till en dagsstripp från 6 mars 1945. ©KFS
Original till en dagsstripp från 6 mars 1945. Notera tavlan på väggen i bakgrunden. ©KFS

Bryta igenom fjärde väggen

Mr. Jiggs och Maggie var vanligtvis tecknade med endast cirklar som ögon, ett sätt att teckna som oftare är förknippat med en senare serie, Little Orphan Annie.

Jiggs och Maggie saknade pupiller i ögonen. ©KFS
Jiggs och Maggie saknade pupiller i ögonen, serierutor ur söndagssidan från 5 april 1936. ©KFS

Sista dagen Bringing up Father var publicerad var 28 maj 2000.

Tillbaka till toppen av sidan


Publicering

Serien har förutom i dagspress förekommit i amerikanska samlingsvolymer och serietidningar, både som återtryckta dagsstrippar och som specialtecknade originalavsnitt.

  • Samlingsvolymer med Bringing Up Father, innehållande återtryck av dagsstrippar, 24 utgåvor från Cupples & Leon (1919-34)
Omslag till Bringing Up Father #2 (1919) och en dagsstripp ur boken från 17 april 1919. ©International
Omslag till Bringing Up Father #2 (1919) och en dagsstripp ur boken från 17 april 1919. ©International
  • Medverkan i serietidningen King Comics (dock inte alla nummer) tillsammans med många andra King Features-serier, från förlaget David McKay Publications (1937–47), där varje serie hade en eller högst två sidor
Tre första numren av King Comics från 1936, alla med Mr. jiggs på omslaget. ©McKay
Tre första numren av King Comics från 1936, alla med Mr. jiggs på omslaget. ©McKay
  • Bringing Up Father var också föremål för en s.k. One Shots från Dell, i Four Color Comic #18 (1941), #37 (1944). Och en Large Feature Comic #9 (1942) från Dell.
One Shots från 1941, 1942 och 1944. ©Dell
One Shots från 1941, 1942 och 1944. ©Dell
  • Jiggs and Maggie #11–21, elva nummer från Standard Comics (1949–53)
Omslag till Jiggs and Maggie #11–21. ©Standard
Omslag till Jiggs and Maggie #11–21. ©Standard
  • Jiggs and Maggie #22–27, sex nummer från Harvey Comics (1953–54)
Omslag till Jiggs and Maggie #22–27. ©Harvey
Omslag till Jiggs and Maggie #22–27. ©Harvey

På svenska gick Gyllenbom förutom i viss dagspress även i veckotidningen Hemmets Journal under flera decennier. Det är härifrån de svenska översättningarna av namnen på seriefigurerna härstammar.

Gyllenbom har blivit publicerad som klassiker i Dagens Nyheter från 7 juli till 19 september 1988.

Första och sista strippen i DNs publicering av serien, ursprungligen från 27 juni till 14 september. ©Bulls
Första och sista strippen i DNs publicering av serien, ursprungligen från 27 juni till 14 september något år som jag inte vet. Om någon kan upplysa mig om året vore jag tacksam. ©Bulls

Tillbaka till toppen av sidan


Ett urval källor:
Sture Hegerfors: PratBubblan, Höganäs, Bra böcker, 1978, ISBN 91-716-0335-2
Horst
Schröder: De första serierna, Danmark, Carlsen/if, 1981, ISBN 91-510-2580-9
University of Michigan
* The Comics Journal
Strippers Guide
Seriewikin
Wikipedia

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.