Marvelserier i Serie-Pressen

Serie-Pressen 1971-72 innehöll, bland så mycket annat, superhjälteserier från Marvel Comics. Det var när tidningen fortfarande trycktes i tabloidformat som det även fanns Marvelserier i Serie-Pressen. Det var Spindeln, Fantastiska Fyran, Thor, Demonen, Kapten Marvel och Järnmannen.

Serie-Pressen hade superhjälteserier från Marvel som en del av innehållet. ©Saxon & Lindström
Serie-Pressen hade superhjälteserier från Marvel som en del av innehållet. ©Saxon & Lindström

De här Marvel-serierna kunde läsas i dessa nummer:

Spindeln

Marvel-serien Spindeln (The Amazing Spider-Man) var ett återkommande inslag i Serie-Pressen, och ingick som en del av innehållet i nr 1/71, nr 1/72 och nr 6/72.

Serie-Pressen nr 1, 1971

Premiärnumret Serie-Pressen nr 1, 1971 innehöll episoden Spindeln i London (Trap for a Terrorist!) ur The Amazing Spider-Man #95 (april 1971).

Spindeln från framsidan på Serie-Pressen nr 1, 1971, och omslag till Amazing Spider-Man #95. ©Marvel
Spindeln från framsidan på Serie-Pressen nr 1, 1971, och omslag till Amazing Spider-Man #95 (1971). ©Marvel

Episoden hade manus av Stan Lee, och Serie-Pressen uppgav felaktigt Gil Kane som tecknare. Istället står det i ASM #95 att teckningar är av John Romita (skiss) och Sal Buscema (tusch).

Handling

Spider-Man svingar sig genom staden, men kan inte få Gwen ur sitt sinne. När Peter tittar in i Daily Bugle-byggnaden drar Joe Robertson honom åt sidan. När Joe får veta vad som hände med Gwen, skickar han Peter på ”uppdrag” till England för att ta nyhetsfoton för Bugle.

Peter flyger över till England och lär han känna en amerikansk delegat och hans son. Flygkapare kapar planet för att få sina kumpaner släppta ur fängelset. Peter lyckas slinka undan och byta till Spider-Man, och rädda flygplanet från en bomb. Han kan dock inte hindra terroristerna från att fly med delegaten och hans son som gisslan.

Spider-Man letar efter terroristerna, och han finner dem så småningom, men utan gisslan.

En sida ur Serie-Pressen nr 1, 1971. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 1, 1971. ©Marvel

Han får då veta att de kommer att dö klockan 7:00 om inte deras krav uppfylls. Spider-Man börjar sedan söka över hela London efter gisslan, tills han inser att terroristerna gömde dem i Big Ben. Där räddar han dem.

Han byter sedan om till Peter Parker och är på väg för att träffa Gwen, men ser nyhetsrapporter om att Spider-Man är i England. Peter inser då att Gwen kan sätta ihop två och två och räkna ut hans hemliga identitet. Han förbannar sin dumhet och tvingas åka hem utan att besöka flickan han älskar.

Mittuppslaget (utom annonser) ur The Amazing Spider-Man #95. ©Marvel
Mittuppslaget (utom annonser) med motsvarande serierutor i original ur The Amazing Spider-Man #95. ©Marvel

Tillbaka till toppen av sidan


Serie-Pressen nr 1, 1972

Numret Serie-Pressen nr 1, 1972 innehöll episoden Det stora fängelseupproret (A Day in the Life of … : Panic in the Prison) ur The Amazing Spider-Man #99 (augusti 1971).

Spindeln från framsidan på Serie-Pressen nr 1, 1972, och omslag till Amazing Spider-Man #99. ©Marvel
Spindeln från framsidan på Serie-Pressen nr 1, 1972, och omslag till Amazing Spider-Man #99 (1971). ©Marvel

Episoden hade manus av Stan Lee, och teckningar av Gil Kane (skiss) och Frank Giacoia (tusch).

Handling

Efter en dag med Gwen Stacy beslutar Peter att han måste få ordning på sitt liv. Hans första uppgift är att få ett riktigt jobb. Peter väljer att pressa Jonah Jameson på Daily Bugle att äntligen ge honom ett deltidsjobb istället för frilansarbete. När Jameson ber Peter att ta bilder av en gisselsituation i ett närliggande fängelse, lyckas Peter övertyga Jameson att ge honom ett jobb.

Peter dyker upp vid fängelset som Spider-Man och bryter upp gisslansituationen och får de foton som behövs för Bugle.

En sida ur Serie-Pressen nr 1, 1972. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 1, 1972. ©Marvel

På väg tillbaka blir han stoppad av Johnny Carson som erbjuder honom att vara gäst i sin talkshow. Spider-Man övertalar honom att betala sedvanligt arvode för att dyka upp.

Peter är glad för att det flyter in pengar så att han har råd att ta ut Gwen på middag. Men han blir förskräckt när han inser att han inte kommer att få lön från Bugle förrän på fredag. Han dyker dock upp på inspelningen av Carson-showen. Då tvingas han snart fly (utan arvode) när polisen kommer för att gripa honom, eftersom han fortfarande är efterlyst.

Besviken över att inte ha pengar till att bjuda ut sin flickvän, kommer Peter till Gwen och berättar nyheterna för henne. Gwen säger då att han är dum och inte alls behöver bjuda ut henne. De väljer sedan att stanna inne, medan hon lagar mat till en trevlig romantisk kväll hemma.

Ett uppslag ur The Amazing Spider-Man #99. ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur The Amazing Spider-Man #99. ©Marvel

Tillbaka till toppen av sidan


Serie-Pressen nr 6, 1972

Numret Serie-Pressen nr 6, 1972 innehöll episoden Spindeln möter Vilddjuret (The Prowler) ur The Amazing Spider-Man #93 (februari 1971).

Spindeln från framsidan på Serie-Pressen nr 6, 1972, och omslag till Amazing Spider-Man #93. ©Marvel
Spindeln från framsidan på Serie-Pressen nr 6, 1972, och omslag till Amazing Spider-Man #93 (1971). ©Marvel

Episoden hade manus av Stan Lee, och teckningar av John Romita.

Gwen sörjer sin fars död och är förbryllad över Peters konstiga beteende, när hon får ett samtal från sin farbror Arthur. Han erbjuder henne att komma till England för att bo med dem. Hon går till Peter för att höra om han istället vill att hon ska stanna. Men då hon tror att Spider-Man orsakat hennes fars död visar hon sitt hat. Det får Peter att bli återhållsam vilket sårar Gwen som lämnar lägenheten. 

Samtidigt på,en annan plats i staden tänker Hobie Brown över hur han hjälpte Spider-Man ur en knipa nyligen genom att utge sig för att vara Spider-Man. Han minns att han såg George Stacy i publiken den dagen, och undrar om han medverkat till att Stacy nu är död. Brown kommer fram till att Spider-Man måste ställas ansvarig.

Spider-Man behöver tid för sig själv för att fundera över vad han ska göra med Gwen. När han tittar förbi Gwens lägenhet, blir han upptäckt och attackerad av Brown som Prowler. Deras strid rasar över hela staden.

Några rutor ur ett par sidor ur Serie-Pressen nr 6, 1972. ©Marvel
Några serierutor från sidan 20-21 ur Serie-Pressen nr 6, 1972, med viss redigering jfr originalet (nedan). ©Marvel
Vådligt slut på striden

När de hamnar i ett hisschakt faller Prowler, och Spider-Man fångar upp honom i sitt nät och räddar honom från att skadas allvarligt.  

Han tar sedan av Hobie förklädnaden och lämnar honom på sjukhuset och ringer Hobies flickvän Mindy. När Spider-Man hör Mindy berätta för den medvetslöse Hobie att hon kommer att stanna hos honom oavsett, bestämmer han sig att trots allt avslöja sin sanna identitet för kvinnan han älskar.

När han svingar sig över till Gwens lägenhet, finner Spider-Man hyresvärdinnan städa ut. Han fick veta att Gwen hade åkt till flygplatsen för att flyga till England. Som Peter rusar han dit, men är för sent ute, och ser planet försvinna. Han inser då att hans obeslutsamhet kostade honom tjejen han älskar.

Mittuppslaget (utom annonser) ur The Amazing Spider-Man #93. ©Marvel
Mittuppslaget (utom annonser) med motsvarande serierutor i original ur The Amazing Spider-Man #93. ©Marvel

Redigering av serietidningar

Ett urval källor:
The Prowler, The Amazing Spider-Man #93
Trap for a Terrorist! The Amazing Spider-Man #95
Panic in the Prison, The Amazing Spider-Man #99

Tillbaka till toppen av sidan


Fantastiska Fyran

Serie-Pressen nr 2, 1971 innehöll episoden Den levande facklan och Bamsen möter Undervattensmannen (The Sub-Mariner Must Be Stopped!) ur Strange Tales #125 (oktober 1964), med Den levande facklan (Human Torch) och Bamsen (The Thing) ur Fantastiska Fyran (Fantastic Four).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 2, 1971, omslag och förstasida ur Strange Tales #125. ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 2, 1971, omslag och förstasida ur Strange Tales #125 (1964). ©Marvel

Episoden hade manus av Stan Lee, och teckningar av Dick Ayers (skiss) och Paul Reinman (tusch).

När två reportrar dyker upp i Baxter Building för att intervjua Mr. Fantastic och Invisible Girl, blir Thing och Torch avundsjuka. När de hör att Sub-Mariner har upptäckts simmande nära stranden, tror de båda att det nu är ett perfekt tillfälle att få lite extra publicitet. De spårar upp Sub-Mariner, och slåss hetlevrat med honom tills han rasande lämnar platsen. 

Mr. Fantastic och Invisible Girl dyker upp för att skälla ut dem för att de attackerat Sub-Mariner, eftersom Reed kommit överens om att träffa honom för att stifta fred.

Avslutande sida ur Serie-Pressen nr 2, 1971. ©Marvel
Avslutande sida ur Serie-Pressen nr 2, 1971. ©Marvel

Dessutom får de veta att reportrarna som de träffade tidigare bara ville intervjua Mr. Fantastic och Invisible Girl för att skriva en överraskningsartikel om Thing och Torch.

Avslutande sida från serien ur Strange Tales #125 (1964). ©Marvel
Avslutande sida från serien ur Strange Tales #125. ©Marvel

Ett urval källor:
Strange Tales #125

Tillbaka till toppen av sidan


Simon Drudd

Serie-Pressen nr 2, 1971 innehöll utfyllnadsserien Vad blev Simon Drudds hemska öde (What Was the Strange Power of Simon Drudd?), ur Tales to Astonish #10 (juli 1960).

Inledande bild till serien i Serie-Pressen nr 2, 1971, och i Tales to Astonish #10 (1960). ©Marvel
Inledande bild till serien i Serie-Pressen nr 2, 1971, och i Tales to Astonish #10 (1960). ©Marvel

Serien hade manus av Stan Lee och Larry Lieber och teckningar av Jack Kirby (skiss) och Christopher Rule, (tusch).

Handling

Kemisten Simon Drudd och hans assistent Bentley hade sedan länge försökt finna ett ungdomsserum som skulle kunna vända på åldringsprocessen. En dag skapade Drudd äntligen ett ungdomsserum som han trodde skulle fungera, men istället att berätta resultatet för världen, som Bentely trodde att han skulle göra, sa Drudd att han tänkte vara den enda person som någonsin tog serumet. 

En sida ur serien i Serie-Pressen nr 1, 1971. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 1, 1971. ©Marvel

Drudd tvingar Bentley in i frysen med vapen, eftersom han inte har för avsikt att dela serumet med mänskligheten. Istället vill han bli odödlig. Drudd berättade för Bentley om sin diaboliska plan, att han tänker ta serumet vart 20:e år för att leva för evigt. Han trodde sig därmed kunna samla mer kunskap och erfarenhet än någon annan på jorden och därför skulle kunna bli härskare över jorden på några århundraden.  

Innan Bentley förfryser lyckas han sätta igång ett larm som når polisen. Men när de anländer finns det inga spår efter den gamle Drudd, varför polisen inte tror på historien om ett ungdomsserum. 

Ett par av motsvarande rutor ur Tales to Astonish #10. ©Marvel
Ett par av motsvarande rutor ur Tales to Astonish #10. ©Marvel

Men Bentley vet att formeln måste ha fungerat för bra, och tagit den gamla mannen tillbaka till medelåldern, sedan ung man, sedan barn, spädbarn, och sen …? Serumet gjorde att Drudd föryngrades så mycket att han upphörde att existera och efterlämnade bara en hög med kläder på golvet.

Ett urval källor:
Simon Drudd
Tales to Astonish #10

Tillbaka till toppen av sidan


Den mäktige Thor (Tor)

…förkommer i flera nummer av Serie-Pressen:

Serie-Pressen nr 3, 1971

Numret Serie-Pressen nr 3, 1971 innehöll episoden Den mäktige Thor möter den fruktansvärde (Death is a Stranger) ur The Mighty Thor #178 (juli 1970), med Den fruktansvärde (The Abomination) och Främlingen (The Stranger).

Thor från framsidan på Serie-Pressen nr 3, 1971, och omslag till Thor #178. ©Marvel
Thor från framsidan på Serie-Pressen nr 3, 1971, och omslag till Thor #178 (1970). ©Marvel

Episoden hade manus av Stan Lee, och teckningar av John Bushema (skiss) och Vince Colletta (tusch).

The Abomination blir återmaterialiserad i den borte rymden hos The Stranger, efter ett jordiskt nederlag i kamp med Silver Surfer. Abomination hittar Strangers fästning där han spionerar på Stranger som teleporterar sig bort.

Abomination ser att Stranger lämnat skannern på som visar Thor. Han inser då att åskguden skulle utgöra vara idealisk för att krossa Stranger, varför han teleporterar Thor till sig. Sedan lurar han Thor att hjälpa honom och övertygar åskguden att han bara är en av Strangers fångar.  

Thor befriar alla fångar ur cellerna när plötsligt Stranger framkallas vilket får alla fångar att fly. Thor kämpar mot Stranger man-mot-man, men han finner att motståndaren har betydande krafter varför han flyr från scenen för att finna en ny strategi. Han förvandlar sig till Donald Blake för att hålla en låg profil. I Asgard är samtidigt Odin orolig över att Thor har försvunnit och låter Sif söka efter honom.

Några serierutor från sidan 20-21 ur Serie-Pressen nr 3, 1971. ©Marvel
Några serierutor från sidan 20-21 ur Serie-Pressen nr 3, 1971. ©Marvel
Thor blir Blake

Som Blake ser han att Abomination har samlat ihop fångarna, och Blake höra hans verkliga avsikter, att ta över Stranger’s fästning för sina egna onda ändamål. Blake blir avslöjad och övermannad och han mister sin käpp som han behöver för att förvandla sig till Thor. 

Sif från Asgard dyker då plötsligt upp och ser till att han får tillbaka sin käpp. Han förvandlar sig till Thor, och de båda attackerar Abomination och hans gäng som de lätt besegrar. Men Stranger hör striden och dyker upp för att söka hämnd mot åskguden. 

Thor förstår att Stranger skulle utgöra ett hot mot Asgard varför han använder sin mystiska hammare för att resa tillbaka i tiden till när Abomination först kallade Thor till platsen. Den här gången, då Abomination försöker få över Thor på sin sida, slår åskguden lätt ut honom och återför monsteret tillbaka till sin cell. 

Mittuppslaget (utom annonser) ur Thor #178. ©Marvel
Mittuppslaget (utom annonser) med motsvarande serierutor i original ur Thor #178. ©Marvel

Tillbaka till toppen av sidan


Serie-Pressen nr 3, 1972

Numret Serie-Pressen nr 3, 1972 innehöll episoden Den mäktige Tor och Kryptomannen (The Challenge/Carnage of the Crypto-Man!) ur The Mighty Thor #174 (mars 1970).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 3, 1972, omslag och förstasida ur Thor #174 (1970). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 3, 1972, omslag och förstasida ur Thor #174 (1970). ©Marvel

Episoden hade manus av Stan Lee, och teckningar av Jack Kirby.

Thor ser tre konstiga ljus på himlen som han undersöker. Han drabbas då av olika strålar skapade av uppfinnaren Jasper Whyte. Whyte har sedan en apparat som stjäl halva Thors styrka som han i sitt labb överför till sin skapelse, roboten Crypto-Man. 

Thor återvänder försvagad till sitt kontor där en patient väntar på honom. Thor byter om till Donald Blake och går till sitt kontor. Patienten är fru Whyte, som berättar att hennes son Jasper försvunnit och ber Blake om hjälp att hitta honom.

Samtidigt går Crypto-Man bärsärkagång, och terroriserar staden. Blake ändrar skepnad till Thor för att stoppa den.

En sida ur Serie-Pressen nr 3, 1972. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 3, 1972. ©Marvel

I striden upptäcker han att deras lika styrka gör det till en jämn match. Crypto-Man lyckas besegra Thor och fly. Whyte dyker upp på scenen och och Thor sätter efter Crypto-Man, med Whyte i släptåg. Jasper och Thor når roboten i färd med att förstöra en atomkraftverk. Thor förklarar för Whyte att det kan orsaka en explosion som kommer att drabba tusentals människor, inklusive Whyte’s egen mor, vilket får Whyte att ändra sina planer.

Whyte lyckas då stoppa Crypto-Man. Med samma apparat som dränerade Thor på sin styrka förstör han Crypto-Man men dör själv i processen. Senare, som Donald Blake, berättar Thor de dåliga nyheterna för Mrs. Whyte, men framställer det som att Whyte dött som en hjälte som räddade staden.

Ett uppslag ur Thor #174. ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Thor #174. ©Marvel

Serie-Pressen nr 7, 1972

Numret Serie-Pressen nr 7, 1972 innehöll episoden Hjärntransplantationen! (The Immortal and the Mind Slave!) ur The Mighty Thor #172 (januari 1970), med Kronin Krask.

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 7, 1972, omslag till Thor #172 (1970). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 7, 1972, omslag till Thor #172 (1970). ©Marvel

Episoden hade manus av Stan Lee, och teckningar av Jack Kirby.

Thor återvänder till sitt kontor men ser att det sitter någon där och väntar på honom, varför han inte kan kliva in fönstervägen som vanligt. Han klättrar upp på taket och byter om till Donald Blake och går in till sitt kontor genom huvudentrén. Det visar sig att det är läkaren Jim North som väntar på honom. Jane Foster som arbetat för Blake är nu anställd hos North. North berättar att Jane är i fara och visar ett brev skrivet av den hänsynslösa miljardären Kornin Krask.

I brevet står det att Krask kidnappat Jane Foster för att tvinga North att utföra ett förbjudet experiment. Blake undrar varför North inte gick till polisen, men han svarar att de bara skulle ta det som ett skämt. Istället gick han till Blake eftersom han är den ende som vet hur man kontaktar Thor.

Hemma hos Kronin Krask

Jim North åker hem till Kornin Krask där han möts av en privat armé. North förs till Krask som visar att Foster lever. North drar sin revolver men blir avväpnad av Krask’s armé. Krask förklarar för Jim att han måste hjälpa Dr. Waghastein att utföra den första hjärntransplantationen. Krask vill med den operationen undgå att dö. North accepterar att hjälpa Krask i avsaknad av alternativ.

Blake förvandlar sig till Thor och rusar till Krasks hem, omedveten om att Krask förutsett att Thor skulle engagera sig. Krasks män är beväpnade med vapen skräddarsydda för att bli besegra åskguden. Thor är initialt för stark för sina angripare, men de aktiverar en speciell kanon som skjuter en hallucinogen gas tillräckligt kraftig för att slå ut Thor. Under förberedelserna av operationen upptäcker North och Foster att kroppen som Krask avser att transplanteras in i är ingen annan än Thor.

Ett uppslag ur Serie-Pressen nr 7, 1972. ©Marvel
Ett uppslag med Marvelserier i Serie-Pressen nr 7, 1972. ©Marvel

Maskinen som används för att byta hjärnor aktiveras, men Krasks och Thors sinnen börjar en kamp sinsemellan. Kampen slutar med att Thor vinner, som till synes skickar Krasks sinne tillbaka in i sin kropp, som sedan dör.

Ett uppslag ur Thor #172 (1970). ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Thor #172 (1970). ©Marvel

Ett urval källor:
The Immortal and the Mind Slave!, Thor #172
The Challenge/Carnage of the Crypto-Man!,Thor #174
Death is a Stranger, Thor #178

Tillbaka till toppen av sidan


Demonen

Seriefiguren Demonen (DareDevil) förkommer i flera nummer av Serie-Pressen:

Serie-Pressen nr 4, 1971

Numret Serie-Pressen nr 4, 1971 innehöll episoden Demonen möter Styltmannen (Stilt-Man Stalks the Soundstage) ur Daredevil #67 (augusti 1970), med Styltmannen (Stilt-Man) och Våghalsen (Stunt-Master)

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 4, 1971, omslag till Daredevil #67 (1970). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 4, 1971, omslag till Daredevil #67 (1970). ©Marvel

Episoden var skriven av Gary Friedrich (manus) och Roy Thomas (plot), och hade teckningar av Gene Colan (skiss) och Syd Shores (tusch).

Karen har erbjudits en roll i en ny TV-serie och har blivit ombedd att försöka få Daredevil att gå med på att vara med i pilotavsnittet. Och Matt visar sig vara intresserad. Innan inspelningen blir Stunt-Master överfallen i sin trailer av Stilt-Man, som sminkar sig så att han kan utge sig för att vara Stunt-Master för att komma åt Daredevil. Planen fungerar och Stilt-Man försöker köra över DD men missar.

En sida ur Serie-Pressen nr 4, 1971. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 4, 1971. ©Marvel

Stilt-Man byter sedan till sin styltdräkt för att gå till attack. Återigen gör DD processen kort med sin fiende, snurrar in honom i ett rep ur sin batong och fäller honom. När striden är över berättar DD för Karen att han måste åka tillbaka till New York. Karen vill inte åka med eftersom hon vill stanna och vara skådespelerska. DD lämnar henne och ber henne välja mellan honom eller hennes karriär.

Ett uppslag ur Daredevil #67. ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Daredevil #67. ©Marvel

Tillbaka till toppen av sidan


Serie-Pressen nr 2, 1972

Numret Serie-Pressen nr 2, 1972 innehöll episoden Demonen möter Mr. Hyde, Kobran och Jokern (Trapped — by the Trio of Doom!) ur Daredevil #61 (februari 1970), med Mr. Hyde, Kobran (Cobra) och Jokern (The Jester).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 5, 1971, omslag och förstasida ur Captain Marvel #1 (1968). ©Marvel
Inledande rutor från framsidan på Serie-Pressen nr 2, 1972, omslag och förstasida ur Daredevil #61 (1970). ©Marvel

Episoden hade manus av Roy Thomas, och teckningar av Gene Colan (skiss) och Syd Shores (tusch).

Matt Murdock får rapporter om att Mr. Hyde och Cobra är fria och nya brott uppstår överallt i staden. Matt måste avbryta en träff med Karen för att som Daredevil leta efter dem. Karen stormar ut upprörd över att Matt överger henne, för att istället uppträda som Daredevil. Men sökandet ger ingenting.

Nästa dag träffar Matt ägaren av ett gammalt tivoli som berättar att det övertagits av Mr. Hyde, Cobra och Jester. Matt berättar att han kommer att be Daredevil kolla upp det. Det visar sig vara en fälla, och den tidigare ägaren och de tre brottslingarna försöker döda Daredevil.

En sida ur Serie-Pressen nr 2, 1972. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 2, 1972. ©Marvel

DD lyckas besegra alla skurkarna samtidigt som Karen anländer med polisen. Daredevil tackar Karen för hjälpen, men hon avfärdar honom eftersom han övergav henne för att bekämpa skurkar istället för att fira hennes födelsedag.

Ett uppslag ur Daredevil #61. ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Daredevil #61. ©Marvel

Tillbaka till toppen av sidan


Serie-Pressen nr 5, 1972

Numret Serie-Pressen (nr 5, 1972) innehöll episoden Demonen möter lönnmördaren (Night of the Assassin!) ur Daredevil #84 (februari 1972), med Svarta Änkan (Black Widow).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 5, 1972, och omslag till Daredevil #84 (1972). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 5, 1972, och omslag till Daredevil #84 (1972). ©Marvel

Episoden hade manus av Gerry Conway, och teckningar av Gene Colan (skiss) och Syd Shores (tusch).

När Black Widow åker skidor i Schweiz träffar hon Dr. Emil Borgdsky (lönnmördaren Mr. Kline i ny förklädnad) som berättar att han har en behandling som kan återställa synen på blinda. Black Widow ringer upp DD och Matt Murdock reser till Schweiz, där de två inleder en romans. Men när Matt träffar Borgdsky inser han att något är fel. När han förföljer honom faller han i en fälla.

Några serierutor från sidan 20-21 ur Serie-Pressen nr 5, 1972. ©Marvel
Några serierutor från sidan 20-21 ur Serie-Pressen nr 5, 1972. ©Marvel

Borgdsky/Klein, som i själva verket är en robot från framtiden, bekämpar Daredevil och avslöjar att den försöker stoppa DD och Black Widow för att förhindra framtida händelser som skulle leda till slutet för mänskligheten. Striden tar slut när två framtida bödlar anländer och förstör roboten. DD och Black Widow lyckas undkomma explosionen som följer. Bödlarna reser sig ur ruinerna och önskar DD och Black Widow ett gott liv och återvänder sedan till sin egen tid.

Ett uppslag ur Daredevil #84. ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Daredevil #84. ©Marvel

Tillbaka till toppen av sidan


Serie-Pressen nr 9, 1972

Numret Serie-Pressen nr 9, 1972 innehöll episoden Hela stan håller på att bli blind (In the Country of the Blind!) ur Daredevil #74 (mars 1971).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 9, 1972, och omslag till Daredevil #74 (1971). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 9, 1972, och omslag till Daredevil #74 (1971). ©Marvel

Episoden hade manus av Gerry Conway, och teckningar av Gene Colan (skiss) och Syd Shores (tusch).

Människorna i staden drabbas av blindhet och Daredevil försöka förstå varför.

Några serierutor från sidan 18-19 ur Serie-Pressen nr 9, 1972. ©Marvel
Några serierutor från sidan 18-19 ur Serie-Pressen nr 9, 1972. ©Marvel

Med hjälp av en grupp människor som var blinda redan innan, stoppar Daredevil en grupp skurkar som förgiftat dricksvattnet för att förblinda människorna så det blir fritt fram att plundra staden. DD och hans blinda vänner tvingar skurkarna till underkastelse, förgiftningen klingar av och alla som blivit blinda får sin syn återställd.

Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Daredevil #74. ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Daredevil #74. ©Marvel

Ett urval källor:
Trapped — by the Trio of Doom!, Daredevil #61
Stilt-Man Stalks the Soundstage, Daredevil #67
In the Country of the Blind!, Daredevil #74
Night of the Assassin!, Daredevil #84

Tillbaka till toppen av sidan


Kapten Marvel

Serie-Pressen nr 5, 1971 innehöll episoden Kapten Marvel möter den järnskodde vaktposten (Out of the Holocaust… a Hero), något förkortad ur Captain Marvel #1 (maj 1968), med Kree-vaktposten 459 (Kree Sentry 459).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 5, 1971, omslag och förstasida ur Captain Marvel #1 (1968). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 5, 1971, omslag och förstasida ur Captain Marvel #1 (1968). ©Marvel

Episoden hade manus av Roy Thomas, och teckningar av Gene Colan (skiss) och Vince Colletta (tusch). Historien är en fortsättning på en inledande historia, Where Stalks the Sentry!, i Marvel Super-Heroes #13 (mars 1968), där Captain Mar-Vell apterade sin Uni-stråle (Uni-Beam), och Kree Sentry 459 gör entré.

Förstasida och ett uppslag ur Marvel Super-Heroes #13 (1968). ©Marvel
Förstasida och ett uppslag ur Marvel Super-Heroes #13 (1968). ©Marvel
Handling

Sentry går bärsärkargång i Cape, och Captain Mar-Vell misstänker att det är Yon-Rogg som återupplivat Sentry. Medan Mar-Vell (de på Cape tror han är ”Captain Marvel”) skyddar basen, och säkerhetschefen Carol Danvers, ombord på Kree-skeppet ovanför jorden, försöker Una frigöra sig men misslyckas. Men hon får rapporter från sin robot som är kopplad till stridsdatorerna. Mar-Vells attacker på Sentry har först ingen effekt.

En sida ur Serie-Pressen nr 5, 1971. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 5, 1971. ©Marvel

Men när Sentry fångar Mar-Vell och Carol i ett kraftfält, lyckas Mar-Vell förstöra roboten med sin Uni-Beam. Yon-Rogg försöker då få Mar-Vell bestraffad av sina överordnade, men Ronan the Accuser vägrar fördöma Mar-Vel eftersom han inte äventyrat sitt uppdrag. Tillbaka på jorden, tackar människorna på Cape ”Captain Marvel” för att ha hjälpt dem, och Mar-Vell låter dem tro han är en maskerad superhjälte.

Ett uppslag ur Captain. Marvel #1. ©Marvel
Ett uppslag ur Captain Marvel #1, där en del av historien, som till stor del relaterar till den inledande historien i Marvel Super-Heroes #13, saknas i Serie-Pressen. ©Marvel

Ett urval källor:
Comics from the Silver and Bronze Age
Out of the Holocaust… a Hero, Captain Marvel #1
Where Stalks the Sentry!, Marvel Super-Heroes #13

Tillbaka till toppen av sidan


Järnmannen

Seriefiguren Järnmannen (The Invincible Iron Man) återkom i flera nummer av Serie-Pressen:

Serie-Pressen nr 4, 1972

Numret Serie-Pressen nr 4, 1972 innehöll episoden Mannen som mördade Tony Stark!! (The Man Who Murdered Tony Stark), ur Iron Man #23 (mars 1970), med Yrkesmördaren (The Mercenary).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 4, 1972, och omslag till Iron Man #23 (1970). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 4, 1972, och omslag till Iron Man #23 (1970). ©Marvel

Episoden hade manus av Archie Goodwin, och teckningar av George Tusca (skiss) och Joe Gaudioso (tusch).

Iron Man stoppar ett smugglingsfartyg med Titanium Man och inkallar marinen.  Efter att ha besökt Janice grav tänker han ta semester, men blir förföljd av Mercenary. När Stark åker, visar det sig att Cheryl Porter gömt sig i bilens baksäte och hon ber om hans hjälp. Hon berättar att hon är förföljd av Mercenary.  

Stark tar Cheryl till sin stuga i skogen. Mercenary följer efter, och upptäcker en hämndlysten Vincent Sandhurst på väg att spränga bilen. Mercenary skjuter honom och attackerar stugan, och övermannar så småningom Iron Man. Cheryl gömmer sig i stugans bunker, och Mercenary försöker genom att förklä sig till Stark lura Charyl att släppa in honom.

En sida ur Serie-Pressen nr 4, 1972. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 4, 1972. ©Marvel

Istället dödas han av Sandhurst, som misstar honom för Stark, och sedan dör strax därefter.

Ett par uppslag med motsvarande original ur Iron Man #23. ©Marvel
Ett par uppslag med motsvarande serierutor i original ur Iron Man #23. ©Marvel

Tillbaka till toppen av sidan


Serie-Pressen nr 8, 1972

Numret Serie-Pressen nr 8, 1972 innehöll episoden Den dömda jorden – Det döende havet (This Doomed Land — This Dying Sea!), ur Iron Man #25 (maj 1970), med Undervattensmannen (The Sub-Mariner).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 8, 1972, och omslag till Iron Man #25 (1970). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 8, 1972, och omslag till Iron Man #25 (1970). ©Marvel

Episoden hade manus av Archie Goodwin, och teckningar av Johnny Craig (skiss) och Sam Grainger (tusch).

Sub-Mariner pluggar igen en pipeline som dumpar kemiskt avfall i havet och följer det till dess källa. Samtidigt besöker Tony Stark fabriken som använder denna pipeline, och finner att projektledaren Blane Ordway friserat bokföringen. De upptäcker att det strömmar giftig gas ur reningsanläggningen.

Sub-Mariner anländer och börjar riva anläggningen, så Stark byter om till Iron Man. Det kommer till strid, men Stark inser att Sub-Mariner har rätt när han hävdar att anläggningen är källan till föroreningarna.

En sida ur Serie-Pressen nr 8, 1972. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 8, 1972. ©Marvel

Sub-Mariner hjälper Iron Man att förstöra anläggningen innan alla dör, men inte innan Blane omkommer när han själv försöker förstöra utrustningen.

Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Iron Man #25. ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Iron Man #25. ©Marvel

Tillbaka till toppen av sidan


Serie-Pressen nr 10, 1972

Numret Serie-Pressen nr 10, 1972 innehöll episoden Revolution (Save the People — Save the Country!, ur Iron Man #29 (september 1970), med Övervakaren (The Overseer).

Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 10, 1972, och omslag till Iron Man #29 (1970). ©Marvel
Inledande ruta från framsidan på Serie-Pressen nr 10, 1972, och omslag till Iron Man #29 (1970). ©Marvel

Episoden hade manus av Mimi Gold, och teckningar av Don Heck (skiss) och Chic Stone (tusch).

Tony Stark och Sandy seglar i Karibien och räddar efter en storm flyktingar från en liten båt. De berättar att deras land styrs av en mekanisk diktator som kallas Övervakaren som kontrollerar byborna. Stark åker dit som Iron Man och hittar snabbt Övervakarens fästning och använder sin stråle med svart ljus för att dölja sig för elektroniska bildskärmar.

En sida ur Serie-Pressen nr 10, 1972. ©Marvel
En sida med Marvelserier i Serie-Pressen nr 10, 1972. ©Marvel

Innanför blir han attackerad av roboten Myrmidon.  Byborna hör striden och revolterar. Iron Man besegrar Myrmidon och saboterar fästningen som exploderar. Och han fångar skaparen av Övervakaren.

Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Iron Man #29. ©Marvel
Ett uppslag med motsvarande serierutor i original ur Iron Man #29. ©Marvel

Ett urval källor:
Comics from the Silver and Bronze Age
The Man Who Killed Tony Stark! Iron Man #23
Den dömda jorden – Det döende havet, Iron Man #25
Revolution, Iron Man #29

Tillbaka till toppen av sidan


Blogg

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.