Frank King

Frank King (1883-1969) var en amerikansk serietecknare som är mest känd för sin tecknade serie Gasoline Alley, den äldsta serie som fortfarande produceras. Serien är i sin tur känd som den första tecknade serie där seriefigurerna åldras, och King introducerade därmed realtidskontinuitet i tecknade serier. Han var också innovativ med färganvändning och siddesign. 

En söndagssida med Gasoline Alley av Frank King från 12 mars 1933
En söndagssida med Gasoline Alley av Frank King från 12 mars 1933. ©TCA

Unga år

Frank Oscar King var född i Cashton, Wisconsin, var den äldre av två söner till mekanikern John J. King och hans fru Caroline. När Frank var fyra år gammal flyttade han med sina föräldrar till Tomah, Wisconsin, där de drev sin familjeaffär. 

I Tomah började han rita när han växte upp och redan som 15-16-åring arbetade han på en lokaltidning nåt år. När han gått ut High School 1901, deltog han i några teckningstävlingar, och han gjorde och sålde en skylt till en skoputsare, som sågs av en handelsresande som ordnade så att King fick en intervju med en tidningsredaktör på Minneapolis Times. King började på tidningen, och arbetade där i fyra år med att teckna och retuschera.  

1905-06 studerade han konst på Chicago Academy of Fine Arts i två år och arbetade på söndagarna på Chicago American.

Efter en kort episod på en reklambyrå så tillbringade han tre år på Chicago Examiner.  

Tillbaka till sidans topp


De första serierna

1909 lockade Chicago Tribune över King, och för Tribune ritade han en kortlivad dagspresserie, Jonah, a Whale for Trouble, som gick i tidningen från 3 oktober till 8 december 1910. Han fortsatte med en söndagsserie, Young Teddy, som gick från 10 september 1911 till 6 oktober 1912.

En dagsstripp om den lille rackaren Jonah, som skapar problem för sin omgivning
En dagsstripp om den lille rackaren Jonah, som skapar bekymmer för sin omgivning. ©TCA

År 1911 började han göra en daglig tecknad serie, Here Comes Motorcycle Mike, och senare en söndagsserie i färg, Bobby Make-Believe, hans första större framgång.

En söndagssida Bobbie Make-Believe från 19 december 2015, tydligt inspirerad av Little Nemo in Slumberland
En söndagssida Bobbie Make-Believe från 19 december 2015, tydligt inspirerad av Little Nemo in Slumberland. ©TCA

Den 7 februari 1911 gifte sig King med Delia Drew, även hon från Tomah. Efter att ha förlorat en dödfödd dotter 1912, födde hon 1916 en son. De flyttade samtidigt till en ganska välbärgad förort på Lake Michigan norr om Chicago. 

Tillbaka till sidans topp


The Rectangle

Söndagssidan The Rectangle hade premiär den 27 december 1914. Den började som en sida i Tribune med en mängd olika tecknade serier, aktuella teckningar och andra återkommande inslag. Sidan trycktes vanligtvis svartvitt utanför Comics-sektionen. 

Den 9 januari 1913 introducerade King att en del av sidan innehöll skämtteckningar med ett tema. Men sidor med skämttema (se temat A.W.O.L. nedan) publicerades inte med någon regelbundenhet förrän i februari 1914. 

Tillbaka till sidans topp


Gasoline Alley

Söndagen den 24 november 1918 presenterade den nedre rutan i The Rectangle Walter Weatherby Wallet och hans grannar Bill, Doc och Avery som reparerade sina bilar i gränden bakom sina hus.  

Söndagssidan med The Rectangle från den 24 november 1918, med första rutan med Gasoline Alley
Söndagssidan med The Rectangle från den 24 november 1918, med första rutan med Gasoline Alley. ©TCA

Rutan hade titeln Sunday Morning in Gasoline Alley.

Gasoline Alley på Kings söndagssidan blev en succé. Intresset för ämnet var stort och efter nio månader hade inslaget vuxit ur The Rectangle, där den nya rutan bjöd på milda skämt på söndagarna, och King hade funnit sitt livsverk.

Tillbaka till sidans topp


Innovativ

Med ankomsten av ett barn fick serien till en mer sammanhängande berättelse. Samtidigt, nästan oavsiktligt, utvecklade serien sin mest unika egenskap: dess karaktärer åldrades. Barnen växte upp och vuxna blev äldre.

Det här tillförde en dimension av det verkliga livet till Gasoline Alley, och King fortsatte med att från vardaglig oro över bilar reflektera över livet i en liten amerikansk stad.

Tillbaka till sidans topp


Siddesign

Frank King tecknade med en grafisk stil (”Chicago School”) som inte var särskilt utpräglad – enkla konturlinjer prydnad med rutinmässig skuggning – ibland rutmönstrad – men stilen var väl utförd och passade det opretentiösa, folkliga, vardagliga innehållet i serien.

En färgglad söndagssida av Frank King från 4 november 1928
En färgglad söndagssida från 4 november 1928. ©TCA

Trots att King lutade sig mot en enkelhet i uppbyggnaden av sin söndagssida, introducerade han också några ovanliga designexperiment.

En kreativ söndagssida av Frank King från 24 augusti 1930. ©TCA
En kreativ söndagssida från 24 augusti 1930. ©TCA

Ett exempel: King använder den 24 maj 1931 ett perspektiv ovanifrån för att förvandla sidan till en enda bild av grannskapet och dess invånare. Varje enskild ruta innehåller minst en ny figur som bidrar till humorn i resp. ruta. Sidan är i den meningen inte en serie där handlingen fortsätter från ruta till ruta, och ingen seriefigur förekommer mer än en gång.

En söndagssida av. Frank King från den 24 maj 1931
En söndagssida från den 24 maj 1931. ©TCA

King gjorde ett liknande experiment 1934 när han tre veckor i följd använde hela sidan som en bild för att visa ett hus som byggs, från grund till tak.  

En söndagssida av Frank King från den 25 mars 1934.
En söndagssida från den 25 mars 1934. ©TCA

Den första, daterad den 25 mars 1934, visar upprepade bilder av Skeezix och kompisen Whimpy när de leker runt grunden som är grävd på,deras basebollplan och de träffar Trixie. Här utvecklas serien från ruta till ruta i tidsföljd, om än med det kan gå olika mycket tid från en ruta till nästa.
Alla tre söndagssidorna från 1934

Tillbaka till sidans topp


Succé

Framgången för Gasoline Alley eskalerade och den publicerades i över 300 dagstidningar och hade en daglig total läsarkrets på över 27 miljoner. Seriens framgång tillsammans med den kommersiella användningen (s.k. merchandising) gjorde King rik.

King anställde omkring 1925 unge Bill Perry från Chicago Tribunes vaktmästeri och tränade upp honom till att arbeta som hans assistent. Och Perry hade sedan tidigare erfarenhet från att hjälpa Carl Ed med serien Harold Teen

Ett original till en dagsstripp med Harold Teen, från 23 februari 1924
Ett original till en dagsstripp med Harold Teen, från 23 februari 1924. ©TCA

1929 flyttade King till Florida. Där, under 40-talet, spendera King allt mer tid på sina hobbies – skulptur, kartsamlande, spela fiol och odla amaryllislökar. 

Han pensionerade sig från söndagsserien 1951 och överlät till Perry att ta över.

1956 började Dick Moores assistera King med dagsstripparna.

I slutet av 30-talet och början av 40-talet hade Moores delat studio med King, och när King behövde hjälp med Gasoline Alley, påminde Perry honom om hans gamla studiokamrat.  

Frank King pensionerade sig också från dagsstripparna 1959, nästan helt, och lämnade över arbetet till Dick Moores. 1960 hade Moores nästan helt och hållit övertagit, skrivit och ritat serien och 1964 började han också signera serien.

En dagsstripp av Moores från 11 november 1984
En dagsstripp av Moores från 11 november 1984. ©TCA

Serien produceras ännu idag och tecknas av Jim Scancarelli efter Moores död 1986.

Den 24 juni 1969 hittades King död på badrumsgolvet. King ligger begravd i Tomahs vid sidan av sin fru, Delia, som dog 1959.

Tillbaka till sidans topp


Utmärkelser

Tre gånger har Frank King fått utmärkelser från National Cartoonists Society.

  • 1949: Silver T-Square Award
  • 1957: Humor Comic Strip Award
  • 1958: Reuben Award

En permanent King-utställning finns på Billy Ireland Cartoon Library & Museum i Columbus, Ohio.

Tillbaka till sidans topp


Fler serieskapare

Ett urval källor:
GoComics
The Pariodic Fable
Crittenden Automotive Library
The Comics Journal
Lambiek Comicslopedia
Seriewikin
Wikipedia

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.