Tecknade inte Modesty Blaise

1962 bad Beaverbrook Newspapers Peter O’Donnell att komma med en idé till en ny tecknad serie. Han tänkte länge och väl och presenterade sedan ett manus till Modesty Blaise. Kennedy Aitken, som var serieredaktör (om det fanns en sådan titel) för Beaverbrook, föreslog att de borde erbjuda Frank Hampson (känd för serien Dan Djärv (Dan Dare) och andra serier för serietidningen Eagle) att provteckna serien från manuset. Men Hampson tecknade inte Modesty Blaise, utan det uppdraget gick istället till Jim Holdaway.

En provteckning av Modesty Blaise av Frank Hampson.​
En provteckning av Modesty Blaise av Frank Hampson.

Hampson accepterade erbjudandet, men tog många veckor på sig för att leverera serien, utan att (som det verkar) lämna någon förklaring till förseningen.

Det visar sig att O’Donnell inte gillade resultatet och att han tyckte att Hampson helt missförstått karaktären. O’Donnell har inte specifikt förklarat vad det var han inte gillade, men kanske Modesty á la Hampson helt enkelt inte var sexig. Och kanske hon såg inte ut att vara nog tuff för att strida fysiskt på det sätt som manuset krävde. Inte heller såg hon ut som någon som skulle skjuta för att döda.


Jim Holdaway

Hampson fick inte teckna Modesty Blaise. Istället föreslog O’Donnell att hans tidigare partner, Jim Holdaway, skulle få uppdraget. O’Donnell och Holdaway hade tidigare framgångsrikt tillsammans arbetat på serien Romeo Brown.

Åtta provstrippar av Hampson har överlevt, fem som hela strippar och delar av tre strippar. Ingen är färdigtuschad, och det skulle kunna vara så att de ursprungligen endast var skissade. Det kan vara så att de senare har använts för att öva tuschteknik.


Jämförande strippar

Det första äventyret med Modesty Blaise börjar med att Sir Gerald Tarrant med sin assistant John Fraser söker upp Modesty Blaise.

De två första dagsstripparna av Jim Holdaway. ©London Evening Standard

Samtidigt har Modesty, i sin lägenhet med utsikt över Hyde Park, besök av Carter D. Sandford, en mindre lyckad gäst att ta med sig hem från ett party.

Dagsstripp nr 3 av Frank Hampton.​ Hampson fick inte teckna Modesty Blaise.
Dagsstripp nr 3 av Hampson.
Motsvarande dagsstripp av Jim Holdaway. ©London Evening Standard
Motsvarande dagsstripp av Jim Holdaway. ©London Evening Standard

Carter har fått för sig att en inbjudan på en drink också innebär frukost. Beskedet blir ”Så uttråkad är jag inte”, och Modesty finner det nödvändigt att golva honom.

Dagsstripp nr 4 av Hampton. Hampson fick inte teckna Modesty Blaise.
Dagsstripp nr 4 av Hampson.

Våldet i Hampsons version antyds med ljudeffekter i den sista bilden, THUD, istället för att visa det visuellt.

Motsvarande dagsstripp av Jim Holdaway. ©London Evening Standard
Motsvarande dagsstripp av Jim Holdaway. ©London Evening Standard

Sir Gerald anländer med sin assistant samtidigt som Modesty, med ett effektivt armlås, naglar fast Sandford på golvet.

Dagsstripp nr 5 av Hampton. Hampson fick inte teckna Modesty Blaise.
Dagsstripp nr 5 av Hampson.
Motsvarande dagsstripp av Jim Holdaway. ©London Evening Standard
Motsvarande dagsstripp av Jim Holdaway. ©London Evening Standard

Sir Gerald ber om ursäkt för att han kommit vid ett pinsamt ögonblick. Modesty är dock inte ett dugg generad, utan dumpar Sandford i hissen.

Dagsstripp nr 6 av Hampton. Hampson fick inte teckna Modesty Blaise.
Dagsstripp nr 6 av Hampson.
Original till motsvarande dagsstripp av Jim Holdaway. ©London Evening Standard
Original till motsvarande dagsstripp av Jim Holdaway. ©London Evening Standard

Även Jim Holdaway fick göra provskisser innan han fick jobbet. Här är några stilstudier med Willie Garvin.
Även Jim Holdaway fick göra provskisser innan han fick jobbet. Här är några stilstudier med Willie Garvin (1962).

Läs mer här

Blogg

Ett urval källor:
The Lost Characters of Frank Hampson

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.